Från och med 17 juni gör Östgötatrafiken permanenta förändringar i kollektivtrafiken. Kommunen som berörs mest är Motala där hela linjenätet görs om, åtta linjer blir till fem och 32 hållplatser försvinner.
De linjer som tas bort i Motala är 308, 309 och 310 i stadstrafiken, och linje 629 på landsbygden.
– Vi kan inte ha ett utbud av linjer som går så sällan och på vägar där många inte bor. Därför tar vi bort dem där få reser, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.
Även i Mjölby och Ödeshög försvinner busslinjer och hållplatser. I Mjölby försvinner linje 354, 653 och två hållplatser tas bort. I Ödeshög gäller det linje 663, 664, 670, 677 medan 23 hållplatser försvinner. Även i Vadstena tas fyra hållplatser bort. Samtliga linjer kommer ersättas med andra linjer eller service och närtrafik.
Förutom borttagna linjer och hållplatser, kommer de kvarvarande linjerna få nya och rakare färdväg med kortare restid. Det gäller främst sträckan mellan Mjölby och Ödeshög som ska bli snabbare.
– Vi vill att kollektivtrafiken ska vara effektiv och då behöver vi tätare och snabbare turer med rakare linjer. Målet är att fler ska åka kollektivt i stället för att ta bilen. Och det är restiden som konkurrerar mest, säger Matthias Näsström.
Hur påverkas de som brukar åka med dessa linjer och från de hållplatser som tas bort?
– Vissa kommer få längre till en hållplats, så då får de ta sig dit med annat färdmedel. Kollektivtrafiken ska vara så bra som möjligt för så många som möjligt, men det innebär inte att alla får en oförändrad trafik. Vissa får längre till en hållplats, medan andra får det bättre, säger Mattias Näsström.