Färre tåg och bussar när regionen ska spara

Turer med Östgötapendeln dras in och stadstrafiken slutar gå vid midnatt. Det är två av de förändringar som väntar när Region Östergötland ska spara pengar.

Det blir färre turer med Östgötapendeln under söndagsförmiddagar och sena vardagskvällar om det planerade sparpaketet klubbas på torsdag.

Det blir färre turer med Östgötapendeln under söndagsförmiddagar och sena vardagskvällar om det planerade sparpaketet klubbas på torsdag.

Foto: Thomas Möller

Östergötland2023-09-19 05:00

Inför trafik- och samhällsplaneringsnämndens sammanträde på torsdag har majoritetspartierna kommit överens om ett sparpaket. Det innehåller bland annat följande punkter:

• Efter kl 22 på vardagar blir det bara en tur i timmen åt vardera håll med Östgötapendeln. Idag är det halvtimmestrafik fram till kl 23. 

• Även på söndagsförmiddagar kl 9–12 blir det entimmestrafik med pendeln i stället för en tur varje halvtimme.

• På vardagar avslutas trafikdygnet i stadstrafiken i Linköping och Norrköping kl 24 i stället för kl 00.30. Det innebär en återgång till hur det var fram till år 2020.

Förändringarna väntas genomföras i samband med tidtabellsskiftet i december 2023. 

Dessutom planeras inskränkningar i den kommunöverskridande färdtjänsten. Maximalt tio sådana resor kommer en person få göra varje månad, utöver de resor som bedöms som "väsentliga" – det vill säga till och från arbete, skola, daglig verksamhet eller fritidshem. Taxan höjs från 35 till 40 kronor för kortare resor än 25 kilometer och från 50 till 60 kronor för längre resor.

undefined
""Det här är ändå ganska små ingrepp, vi skulle egentligen ha behövt spara mer", säger regionråd Jan Owe-Larsson (M).

Besparingarna kommer efter ett beslut i regionfullmäktige, där alla nämnder ålagts att spara 2 procent.

– Det här är ändå ganska små ingrepp jämfört med vad som egentligen skulle ha behövts, bland annat med tanke på inflationen och att skattebefrielsen på biogas är borta. Men vi tror att resandet och intäkterna kommer att öka och då vill vi inte dra ner på ett system som fungerar väldigt bra, säger Jan Owe-Larsson (M), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden.

Åsa Bjerke, trafikchef på Östgötatrafiken, konstaterar att det är första gången sedan Östgötapendeln började rulla 1995 som antalet turer minskas.

– Det är aldrig kul att dra ner. Samtidigt måste man förhålla sig till en ekonomisk verklighet och vår bedömning är att de föreslagna åtgärderna inte bör påverka så mycket. Men visst blir det en del resenärer som drabbas och vi räknar även med en viss minskning av våra biljettintäkter, säger hon.

undefined
"Visst blir det en del resenärer som drabbas och vi räknar med en viss intäktsminskning", säger Åsa Bjerke, trafikchef på Östgötatrafiken.

Enligt Bjerke har resandet i Östergötland hämtat sig bra efter nedgången under pandemin, särskilt i Linköpings och Norrköpings stadstrafik.

– Den långa pendlingen är inte riktigt tillbaka på samma nivåer som före pandemin; det hänger sannolikt samman med att fler jobbar hemifrån. Men sammantaget ligger vi över 2019 intäktsmässigt och är tillbaka på samma marknadsandel, 19 procent av den motoriserade trafiken, säger Åsa Bjerke.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!