Försäkringsbolaget i beredskapsläge: "Extrem händelse"

Helgens regnoväder orsakar skador som bland annat översvämmade källare. På söndagmorgonen gick Länsförsäkringar Östgöta upp i beredskapsläge för att hantera alla skadeanmälningar.

Med anledning av regnovädret har Länsförsäkringar Östgöta gått upp i beredskapsläge. De räknar med många skadeanmälningar.

Med anledning av regnovädret har Länsförsäkringar Östgöta gått upp i beredskapsläge. De räknar med många skadeanmälningar.

Foto: Jasmine Hübinette

Östergötland2022-08-29 05:00

– Just nu har det börjat strömma in skadeanmälningar från hela Östergötland, men jag har ännu ingen bild över vad det kommer att resultera i för mängd. Det är många kunder som kan behöva hjälp. Därför har vi nu startat vår beredskapsorganisation, säger Katarina Leander, chef skador, Länsförsäkringar Östgöta. 

Hon berättar att det går att anmäla sin skada digitalt dygnet runt på deras hemsida, men att de som ringer ofta har frågor de vill ha svar på. Det kan handla om vem man kontaktar som kan pumpa vatten ur en översvämmad källare eller vilket som är nästa steg. 

– Vissa har koll själva på vilka företag som kan pumpa vatten och andra inte. Vi vill att de som hör av sig ska känna sig trygga och omhändertagna. 

Vid vilka händelser aktiverar ni beredskapen?

– Det är extrema händelser som skyfall, brand och liknande. Händelser som vi vet drabbar många samtidigt. När en hyresfastighet brann i Skäggetorp i maj, aktiverade vi också beredskapsorganisationen så att vi ska kunna finnas till hands. Det kan behövas en vecka eller mer ibland och vid andra tillfällen kan vi avveckla beredskapen efter bara ett par dygn. 

Vad kan man göra själv? 

– Man kan se över sina källarutrymmen, lyfta upp saker från golvet och flytta sånt man är rädd om. 

Katarina Leander berättar att de samlat tips på hemsidan. Där står exempelvis att man ska bryta strömmen om vatten tränger in i huset eftersom vattnet kan bli strömförande. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!