– Det här är den lösning man kommit fram till, att skjuta på det här beslutet, säger Anders Palmberg som jobbar på Post- och telestyrelsen, PTS, till Sveriges Radio.
I och med detta kommer det dröja till första juli nästa år innan mobiloperatörerna får höja signalstyrkan så att det blir lättare att använda 3G och 4G på tågen.
Signalfrekvensen ligger nära den frekvens som lokförare och trafikledningen använder för att kommunicera. Risken är att mobiltrafiken skulle stör den kommunikationen som är viktig för säkerheten.
– Det finns två viktiga samhällsintressen som måste balanseras här, säger Anders Palmberg.
För att mobiloperatörerna ska kunna förbättra mottagningen ombord så behöver tågen ett skydd eller filter installerat så att kommunikationen mellan lokförare och tågledningen inte störs. Enligt trafikverket har det varit svårt att få tillstånd och tillgång till den skyddsutrustning som krävs.
Det är just nu 3G och 4G som är bekymret. Men man kan tänka sig att det kommer 5G och 6G som kan störa?
– Det är inget bekymmer idag, konstaterar Anders Palmberg.