2007 stod konsumtionen på topp och allt fler investerare drog sig till båtbranscen för att tjäna pengar. Under hela 2000-talet har båtförsäljningen ökat med över 20 procent varje år. Det fick allt fler kapitalstarka bolag att dra åt sig öronen. Riskkapitalbolaget Gillesvik, som köpte Huges, var ett av dem.
Höga förväntningar
- Det kom externa investerare runt 2006 och 2007 med höga förväntningar men det byggde på dålig tajming för ett och två år senare minskade försäljningen med 40 procent, säger Mats Eriksson som är vd på Sweboat, båtbranschens riksorganisation.
Tidigare i år kapsejsade båttillverkaren Nimbus och försattes i konkurs och i början på sommaren var det Huges tur att gå samma väg.
- Ägarbilden på Nimbus och Huges är ganska ovanliga konstillationer i branschen, oftast är det småföretagare som mättar mun efter plånboken, säger Mats Eriksson.
Ökande båttrafik
Men även om båtförsäljningen går ner så ökar båttrafiken. Det finns ingen exakt siffra på hur många fritidsbåtar det finns i landet men i en undersökning som Sweboat och Transportstyrelsen gjorde 2010 uppskattas det totala antalet båtar till 881 000. I undersökningen från 2004 var antalet båtar 718 000 och enligt undersökningen var 2,5 miljoner svenskar på sjön 2010 jämfört med 1,8 miljoner fyra år tidigare. Den svenska båtproduktionen var cirka 7 700 båtar förra jämfört med cirka 9 600 år 2010.
- Många söker sig till sjön, det inger frihet och även om försäljningen minskar så säljs det mellan 15 000 och 16 000 båtar varje år i Sverige, samtidigt som nästan inga båtar skrotas och så har det sett ut de senaste åren.
Förra året exporterade Sverige båtar för 745 miljoner kronor, 2009 var den siffran 1,7 miljarder kronor. Båtimporten under samma period var 1,1 miljard kronor 2011 jämfört med 2,1 miljard kronor 2009.
Sverige är ett av världens mest fritidsbåttäta länder. Antalet vuxna personer per fritidsbåt är cirka åtta i vårt land. Endast våra nordiska grannar Finland och Norge samt Nya Zeeland uppvisar en liknande båttäthet.