Spridningen av covid-19 ökar både i samhälle och bland sjukvårdspersonal. På Arbetsmiljöverket berättar Ulrika Scholander att regelverket är tydligt oavsett var en vårdanställd kan ha smittats.
– Om man jobbar med att vårda där det finns konstaterad coronasmitta så ska det anmälas. Anledningen till det är för att vi ska kunna bedöma om man ska gå vidare med det.
Efter en anmälan begär Arbetsmiljöverket in en utredning från arbetsgivaren för att se vilka slutsatser man drar av att en anställd har blivit smittad. Det ska också framgå vilka åtgärder man vidtagit så att det inte ska hända igen.
– Det kan vara så att man kommer fram till att man har gjort allt och då är det ju bra.
Ska personal också anmäla sina ärenden till Arbetsmiljöverket?
– Enligt tredje kapitlet i arbetsmiljölagen så är det arbetsgivaren som ska anmäla till oss. Men om man uppfattar som arbetstagare att arbetsgivaren inte anmäler det som borde ha anmälts så kan man kontakta skyddsombudet som kan trycka på för att det ska anmälas.
Det går även att göra en anmälan som arbetstagare.
– Men då ska man vara medveten om att det råder sekretess. Och om en inspektion riskerar att avslöja att en arbetstagare har anmält så kommer vi inte att göra en inspektion.
På Arbetsmiljöverket fanns den 28 december 5 012 tillbudsanmälningar kopplade till coronapandemin. Av dessa kom 238 från Östergötland men då ingick samtliga branscher.