Adelöv mellan Tranås och Gränna har en anrik marknad med rötter från 1700-tal, och som lockar en hel del besökare även från sydvästra delarna av Östergötland. Marknaden som hölls i september – efter två inställda år på grund av pandemin – blev inte så lyckad.
– Vi fick väldigt mycket kritik, vi ligger mitt ute på landet och det är dåligt med mobil täckning. Allt fler betalar nu för tiden med Swish och med kort i trådlösa betalterminaler, säger Maria Athlöf som är huvudarrangör i egenskap av den femte generationens markägare.
Trots att arrangören gått ut och rekommenderat besökarna att ta med kontanter blev det en överbelastning på det mobila bredbandet under tiden som marknaden varade.
– Knallar som kommit hit med sitt lager kunde inte sälja och blev så klart besvikna. Och besökare kunde inte betala, berättar Maria Athlöf.
Marknaden hålls traditionsenligt den första torsdagen i september varje år och har anor från 1700-talet. Nästa år är det 290-årsjubileum.
– Vi hoppas att få till en lösning då, men vi klarar det inte till i år. Det känns inte seriöst att ordna en marknad till och inte veta om det fungerar.
Nu har arrangören haft möte med Tranås kommun för att hitta lösningar.
– Det kan handla om att få fram en mast till.
Skänninge marken har inte haft några allvarliga problem med uppkoppling.
– Vi hade en extra mobilmast i somras under marknaden, men det var inte vi utan en mobiloperatör som tog det initiativet, berättar Jan Carlsson som är ansvarig för marknaden i Skänninge.
Inte heller Ulrika marknad känner igen problematiken.
– Vi har haft lite problem med Swish, men inget anmärkningsvärt. Vi har gått ut i god tid om att ta med kontanter och jag upplever att besökarna tog till sig det, säger Kenny Holm som är marknadsgeneral i Ulrika.
Han tycker inte att mobiltäckningen är dålig i Ulrika, men om nätet belastas extremt hårt under en kortare tid kan det förstås bli trögheter.
– Vi hörde ingen kritik om detta. Både knallarna och besökarna var väldigt nöjda.
Ulrika marken flyttades till lördag och pågick endast en dag i höstas när man återuppstod efter pandemin. Det blir samma upplägg i år, berättar Kenny Holm och förklarar att man även i år kommer att gå ut både i annonser och på sociala medier om vikten att ha kontanta medel med sig till marknaden.