Almedalsveckan minskar kraftigt

När Almedalsveckan inleds på söndag är den närmare 20 procent mindre än rekordåret 2018. "Kanske nådde Almedalen sin topp då", säger Erik Nellmark, marknadsansvarig på East Sweden.

Foto: Henrik Montgomery/TT, Christian Nordén

Östergötland2019-06-27 16:00

Enligt Dagens Samhälle minskar antalet evenemang i Almedalsveckan från 4 311 förra året till 3 559 hittills anmälda i år. I så fall en minskning med drygt 17 procent.

Projektledaren Mia Stuhre på Region Gotland säger till tidningen att den utdragna regeringsbildningen och valet till Europaparlamentet har påverkat deltagandet mycket.

Har Almedalsveckan nått sin topp?

– Kanske, säger Mia Stuhre. Det handlar ju om utbud och efterfrågan. Jag tror att vi börjar hitta en balans för hur stort det här arrangemanget kan vara. 2019 blir det bästa eftervalsåret någonsin, räknat i antal evenemang.

Den östgötska marknadsföringen i Almedalen följer trenden och minskas i år till en dag.

Erik Nellmark, marknadsansvarig på East Sweden, säger:

– Det är året efter valår och med tanke på andra investeringar vi gör på platsmarknadsföring så får vi husera med resurserna. Sen har det ju diskuterats om Almedalen kanske nådde sin topp 2018. Men minskningen av seminarier ligger på knappt 20 procent, det är ingen jätteminskning tycker jag med tanke på att det var all-time-high förra året. Det intressanta blir att se hur många besökare som kommer till Almedalen.

Förutom Almedalen gör East Sweden den här sommaren också en satsning på O-ringen i Norrköping (21-27 juli) dit det förväntas komma 25 000 orienteringsvänner från övriga landet.

Vad är målet med er dag i Almedalen?

– Att visa upp den positiva, breda bilden av vår region mot målgruppen som finns i Almedalen med beslutsfattare i både privat och offentlig sektor, säger Nellmark. Vi vill visa exempel på regionala styrkor, initiativ och forskning, som till exempel Agtech 2030 där olika regionala aktörer i vårt seminarium ska prata om robotar och sensorer i matproduktionen 2030.

East Sweden är ett samarbete mellan Region Östergötland, näringslivet, Linköpings och Norrköpings kommuner, LiU och Östsvenska handelskammaren.

Har ni utvärderat era tidigare deltaganden i Almedalen så ni vet vad det ger att vara där?

– Vi tittar på antalet besökare i tältet, men det är svårt att mäta platsmarknadsföring, vilka kontakter som knyts just i arenan. Platsmarknadsföring byggs långsiktigt och det är svårt att se effekterna direkt, vilken företagsetablering eller nytt samarbete som grundläggs just där.

Region Östergötlands budget för Almedalenevenemanget minskar från 870 000 förra året till 375 000 kronor i år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!