Att utbudet i butikerna ökat ser Lars Nellmer som en av dessa faktorer. Framför allt frukt och grönt har fått ett bredare sortiment som tycks gå hem hos konsumenterna. Att flera organisationer, däribland Krav och Naturskyddsföreningen, dessutom har lagt mycket energi på kampanjer tror han kan vara en annan bidragande faktor.
– Tillsammans gör det här att vi är optimistiska, det ser ut att vara en stadig trend som gör att det kan bli någonstans runt 30 procents ökning när året summeras.
Krav hoppas att intresset för ekologisk mat ska hålla i sig. Dock finns det ett hot i framgångens spår. Det ökade intresset har lett till att vissa produkter, till exempel ägg, har börjat ta slut.
– Vi själva är aktiva på så sätt att vi försöker få fram fler producenter för att möta behovet, säger Lars Nellmer.
Just äggbristen har Krav lyckats stilla. Fler äggproducenter har tillkommit och till hösten kommer det inte längre att råda någon brist på ekologiska ägg.
En av de mest eftertraktade ekologiska varorna just nu är mjölken. Under årets första sex månader ökade Arlas försäljning av ekologisk mjölk med 37 procent. De ekologiska mejeriprodukterna står för en tredjedel av marknaden.
– Vi har länge betraktat mjölk som en motor på den ekologiska marknaden, säger Lars Nellmer.
Arla har aktivt arbetat med att sänka prisskillnaden mellan ekologisk mjölk och vanlig mjölk, något som har visat sig ge resultat. I dag ligger prisskillnaden på cirka två kronor. Detta har i sin tur gjort att allt fler tycks välja ekologiska alternativ till andra matvaror också.
Det finns flera faktorer som talar för att prisskillnaden mellan ekologisk och vanlig mat kommer att jämnas ut. Lars Nellmer tror att de kampanjer som gjorts kan öka konsumtionen och efterfrågan.
Att producera ekologiska varor är dock mer kostsamt, något som kan påverka priset.
– För att det ska bli hållbart på sikt måste bönderna få betalt för det de producerar, så vi får se hur krafterna kommer att samverka.
En ökad konsumtion skulle kunna leda till sänkta priser. Dock måste bönderna få mer betalt för ekologiska produkter, något som talar emot en framtida prisutjämning mellan ekologisk och vanlig mat.