Ali: "Det är status att ha pluggat vidare"

Som barn till utrikesfödda föräldrar berättar den 21-åriga Ali Basim om sina utmaningar med att gå i skolan i Sverige.

Enligt Ali som vi pratat med kan barn till utrikesfödda känna en press på sig på grund av föräldrarnas bakgrund. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Enligt Ali som vi pratat med kan barn till utrikesfödda känna en press på sig på grund av föräldrarnas bakgrund. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Foto: Lars Pehrson/TT

Östergötland2020-12-24 16:00

En ny forskning från Linköpings universitet visar att barn till utrikesfödda föräldrar har höga studieambitioner, men tittar man på skolresultaten i skolorna där många av dessa barn går är det ofta låga betyg. Norrköpingsbon Ali Basim som studerar på komvux berättar om ambitioner, press och svårigheter med studier. Alis föräldrar är från Irak och kom till Sverige 2009. 

Ali har känt mycket press när det gäller utbildning. Hans förklaring till den höga pressen från föräldrarnas sida är att den har att göra med föräldrarnas bakgrund som krigsflyktingar. Det ställdes krav på föräldrarna när de kom till Sverige, men de hade inte den utbildningen som krävdes, därför har de fokuserat väldigt mycket på barnens skolprestation. 

– De vill inte att deras barn ska gå igenom samma sak, säger Ali.

Enligt Ali är kulturen en annan faktor som påverkar föräldrarna i att skapa den pressen. Där Ali kommer ifrån är utbildning en stark statussymbol på individnivå. Har man högre utbildning blir man bättre behandlad av andra. Det handlar inte bara om att vara attraktiv på arbetsmarknaden, det ingår också i det privata livet. 

– Det är någon form av statusbemärkelse om man har pluggat vidare, fortsätter Ali.

Ali känner att det finns ojämlikhet i den svenska skolan idag. Han menar att de som har föräldrar som har bott i Sverige länge och som kan systemet har mycket lättare att hjälpa sina barn. Men om man då – som i hans fall – inte har väletablerade föräldrar ger inte skolan det stöd som behövs. 

– Personer med utländsk bakgrund behöver mycket hjälp och intsatser, inte alla skolor vill ta sådant stort ansvar, säger Ali. 

Skolan tog inte Ali på allvar när han berättade om sina svårigheter, speciellt med matte. När han senare fick en diagnos var det inte förrän han kom med intyg som de tog honom på allvar.

– Jag fick till slut hjälp men den kom lite för sent, säger Ali. 

Under den tiden han väntade på hjälp fick Alis familj betala för privata lektioner i matte. 

– Det var skönt att ha en lärare som kommer från samma land och pratar mitt modersmål. Det gick bättre i matte sedan efter de privata lektionerna.

Han tycker att skolor ibland borstar bort problem.

– Många lärare är fyrkantiga. De går till skolan, undervisar och går hem. De försöker inte förstå eller skapa en relation till eleverna, säger Ali.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!