Göta kanal är öppen för båttrafik, om än bara i förbokad konvojform, till och med den 29 september. Men redan nu kan Magnus Hollwin, marknads- och kommunikationschef för AB Göta kanalbolag, summera en bra sommar på och utmed kanalen. Trots vårens farhågor i spåren av coronautbrottet.
– Osäkerheten var stor i början innan någon anande följderna av pandemin. Ganska snart insåg vi att svensken skulle semestra på hemmaplan i sommar. Det var till vår fördel och vi förmedlade också tidigt det budskapet till våra samarbetspartners längs kanalen, säger Magnus Hollwin.
Trafiken av fritidsbåtar har också varit bra. Visserligen kom bara 25 procent av det normala flödet av utländska båtturister. I gengäld var trafiken av svenska fritidsbåtar ovanligt intensiv.
– En ökning med 20 procent jämfört med förra sommaren. Jag tror aldrig att vi har haft så många svenska fritidsbåtar på kanalen tidigare. Däremot försvann stora delar av kryssningstrafiken på grund av pandemin, säger Magnus Hollwin.
Kryssningarna mellan Stockholm och Göteborg med Juno, Diana och Wilhelm Tham ställdes in för blott andra gången under rederiets 150-åriga historia. Första gången var under andra världskriget. Dagsturerna mellan Berg och Borensberg respektive Motala och Borensberg genomfördes emellertid i begränsad form.
Magnus Hollwin vittnar om att aktörerna utmed Göta kanal – boenden, cykeluthyrare och matställen – generellt har rapporterat om starka besökssiffror. I vissa fall rekordnoteringar.
– Tittar vi på antalet landbesökare handlar det i snitt om en uppgång på runt tio procent jämfört med tidigare. På vissa sträckor en ökning med 40–50 procent fler gäster. Med tanke på att Göta kanal har runt tre miljoner landgäster om året blir det stora siffror. Det är också glädjande att uppgången är utspridd, på vår sida hela vägen från Mem till Motala. Vi strävar efter att få folk att röra sig utmed hela kanalen. Nu har det inte blivit någon koncentration till några få ställen, säger han.
I coronatider har Göta kanal upplevts som ett säkert utflyktsmål med naturturism, fria ytor och stora vidder. Inte minst cyklandet på nio mil bilfri väg utmed kanalen har fortsatt att växa. Nästa sommar kan Göta kanal bli certifierad som Nationell cykelled, vilket intygar att leden är av hög kvalitet och trafiksäker samt att det finns ett brett utbud av upplevelser och service.