– Alla kvinnor som är gravida kommer att få hjälp i sommar, det är jätteviktigt att du är tydlig med i din artikel. Vi vill inte skapa någon oro utan alla kommer att få hjälp, säger vårdenhetschef för Kvinnohälsan, Anna Myhrman.
På högsta våningen på Torkelbergsgatan i Linköping ligger chefens kontor. Hon är mån om att nå ut med information kring personalsituationen i sommar, då det får konsekvenser för den som söker vård. Likt tidigare somrar tvingas Kvinnokliniken, där Kvinnohälsan ingår, prioritera bland arbetsuppgifterna – men i år flåsar också en generell barnmorskebrist verksamheten i nacken.
När vården effektiviserar stänger Kvinnohälsan ner sina mottagningar i Åtvidaberg, Kisa och Mjölby. Man drar också in den fysiska mottagningen för preventivmedelsrådgivning. Inte heller appen "Din vård" kommer att bemannas. För att kompensera ges extra tider under två lördagar i maj och även ett par i höst för att komma ifatt sommaren.
– Om du står på ett p-piller där receptet behöver förnyas så förlänger vi det tillfälligt, men sen vill vi att kvinnan ska komma på undersökning. Måste man förnya en p-spruta just i sommar så ordnar vi en tid, men vi kommer inte kunna ha en planerad mottagning som vi brukar, förklarar Anna Myhrman.
Svarsgraden i telefon är också något som spås minska kraftigt hos Kvinnohälsan. Under pandemin har de i perioder haft låg telefontillgänglighet som en följd av sjukfrånvaro bland personalen – men också för att resurser gått till att boka om patienter som blivit sjuka.
Till redaktionen har flera blivande mammor hört av sig det senaste året med missnöje efter att de inte kommit fram till Kvinnohälsan.
– Det stämmer att det varit så. I början av året till exempel när Omikron slog till hade vi jättehög sjukfrånvaro och då kunde vi inte hålla tillgängligheten. I sommar kommer det bli likadant när vi behöver prioritera patienter som är på plats.
Svarsgraden via telefon spås hamna på 20 procent, det vill säga två av tio kommer att komma fram.
Vad tänker du om det?
– Det är fruktansvärt lågt. Det är jättetråkigt, inte tillfredsställande över huvud taget. Men gäller det nåt akut då ska man självklart ringa till förlossningen – och har man frågor om sin graviditet är bästa vägen att skriva till oss via 1177.
I vanliga fall ska patienter få svar inom tre dagar via formuläret på 1177.se. I sommar kommer man den vägen få svar inom en vecka.
Andra delar av Kvinnokliniken står inför större utmaningar. I nuläget finns runt 300 obemannade pass i sommar, där Kvinnohälsan står för ungefär 80. Slutenvården är mest utsatt och därför har verksamhetschefen vänt sig till alla medarbetare med en vädjan om hjälp. Skulle personal från Kvinnohälsan ta extrapass på exempelvis förlossningen, omfattas de av den extra sommarersättning som regionledningen tagit fram för att lösa bemanningen.
På Kvinnohälsan är antal anställda barnmorskor lika många den här sommaren som föregående, men ekvationen är ändå svår att få ihop. Ledningen ska både säkerställa att trött personal ska få återhämtning efter pandemin och att patienter får den vård de behöver.
– Vi behöver titta på åtgärder hela tiden och det finns olika lösningar. Det är tyvärr alltid så att vi alla behöver hjälpas åt. Vården är svårstyrd, det är inte färre som blir gravida eller föder barn under sommaren och vi måste utföra vårt uppdrag trots färre medarbetare på plats.
I verksamhetens lokaler på bottenplan ska barnmorskan Sandra Bergsten precis avsluta sitt pass. I nuläget arbetar hon deltid, men på grund av personalläget ska hon i sommar gå upp till full tid.
– Det känns ju inte alls bra att det fattas så många pass här på Kvinnohälsan, det känns inte säkert för patienterna. Och det är tråkigt att vi inte kan erbjuda preventivmedelsrådgivning eller efterkontroller som det ser ut nu.
Känner du press att hugga i lite extra?
Hon skruvar lite på sig, tänker efter.
– Jag gör det både för patienternas och kollegornas skull. Vi behöver vara fler.
Anna Myhrman går runt i korridoren och skojar med sina anställda. Bemanningsfrågan inför sommaren är känd och för personalen inte ny.
– Vi faller väl lite på vårt eget grepp, för alla som jobbar i vården känner ett ansvar och ställer upp väldigt mycket. Där har vi vårdenhetschefer ett stort ansvar uppåt, att ge ledningen rätt bild av hur det ser ut hos oss.