Kommunala, fristående och statliga huvudmän för grundskolan, sameskolan och för särskilda ungdomshem har getts möjlighet att söka stadsbidrag för att utveckla lärarnas specialpedagogiska kompetens. Skolverket har nu fördelat bidragets dryga 109 miljoner kronor för kommande läsår.
Satsningen går ut på att grundskollärare tillsammans med kollegor ska diskutera och pröva specialpedagogiska metoder och arbetssätt. Bidraget består av två delar. Den första delen ska användas som ersättning för lön under den tid då handledaren ger stöd till lärare som deltar i projektet. Den andra delen ska användas till lärare för att underlätta och stärka deras möjlighet till kompetensutveckling i specialpedagogik. Det kan bland annat handla om inköp av litteratur, pengar för vikarier när de själva är på utbildning eller undervisningsmaterial.
– Vi utbildar nu både fler speciallärare och genom satsningen Specialpedagogik för lärande ges fler lärare grundläggande specialpedagogiska verktyg. Elever som behöver stöd ska kunna få det, så fort en lärare ser att stödet behövs, säger utbildningsminister Gustav Fridolin i ett pressmeddelande.
För Östergötlands del handlar det om 346 lärare och handledare som blivit beviljade en del av bidraget. Gustav Fridolin understryker vikten av att ha ett samhälle i jämlikhet.
– Om jag som elev får det stöd jag behöver, för att lära mig det livet kräver, ska inte handla om vilken skola jag går på eller var jag bor. Alla elever ska ha den rätten, säger han i en kommentar.