Region Östergötlands trafik- och samhällsbyggnadsnämnd tar under dagens sammanträde beslut om ett helt nytt sätt att färdas kollektivt för dem som bor på landet. Det går under namnet närtrafik och införs den 1 juli nästa år. Som Corren berättat tidigare läggs därmed 28 busslinjer ned. (Det var 29 som hotades, men linje 670 blir kvar.)
Närtrafik ger dem som bor minst två kilometer från närmaste hållplats rätt att beställa resor från hemmet till närmaste serviceort eller hållplats för kollektivtrafik. Resenären hämtas på hemadressen och skjutsas tillbaks dit men bara under de tider på dygnet som exempelvis färdtjänst och sjukresor används som minst. Samma fordon ska nämligen nyttjas. Detaljerna är inte helt klara men resor föreslås kunna beställas vardagar mellan klockan nio och 12.30 samt 17.00 till 21.00. På lördagar och söndagen föreslås tidsspannet vara nio till 15:00. Priset för resan är detsamma som för enkelbiljett i ordinarie linjetrafik men reskassa eller periodkort gäller inte.
Närtrafik finns i flera andra län och är där ett uppskattat komplement till linjetrafik, men det finns problem som systemet inte löser. Det framkommer i de rapporter som regionen redovisat från medborgardialoger som trafiknämndens politiker genomfört med landsbygdsboende och gymnasieelever om kollektivt resande. Möten som genomfördes i höstas och i våras. Trafiknämnden har också inhämtat kommunernas synpunkter på förändringen.
Samtliga oroar sig för att gymnasieeleverna ska få det svårare att ta sig till skolan. Redan nu har många ungdomar på landet jobbiga och tidsödande resor till och från sina skolor. Resor som dessutom är kantade av problem som lång väg till närmaste hållplats, dålig synkronisering mellan bussar och pendel vid byten, dålig punktlighet och tidtabeller som inte passar med när undervisningen börjar. När busslinjer läggs ned blir förutsättningarna ännu sämre. För att lösa detta kommer trafik- och samhällsbyggnadsnämnden söka samarbete med kommunerna. Kan samordning med grundskoleelevernas skolskjutsar till exempel vara en lösning?
Förhoppningen är att landsbygdens ungdomar i högre utsträckning ska kunna ta del av fritidsaktiviteter eller träffa kompisar med hjälp av närtrafik. Men räcker det att resan hem kan påbörjas klockan 21 på vardagar och fyller tidsspannet nio till 15 på helgerna deras behov? I dialogen med gymnasieungdomar framkommer önskemål om sena avgångstider i synnerhet på helger.
– Regelverket är inte helt klart, men vi börjar med att inte lova för mycket. Det är bättre att utöka möjligheterna efter hand, än att behöva inskränka dem om vi inte klarar av att genomföra det vi lovat, säger nämndens ordförande Göran Gunnarsson (C).
Närtrafik är inte heller tänkt att lösa arbetspendling.
– Det har vi valt bort. De som bosätter sig på landet har i regel tillgång till bil, säger Göran Gunnarsson.