I början av mars meddelade kundägda Länsförsäkringar Östgöta att deras rekordresultat 2019 skulle ge bolagets sakförsäkringskunder 300 miljoner kronor i återbäring till hösten.
Nu tidigarelägger bolaget återbäringen och lovar att den ska nå kunderna till midsommar.
– När vi ser hur ansträngt det är runt oss bland företag och kanske också privatpersoner, så tyckte vi att det här är ett sätt för oss att hjälpa till, säger bolagets vd, Stefan Nyrinder.
Vad ser ni för ärenden i coronaspåren?
– I början var det mycket frågor om reseskydd och nu börjar vi få bankfrågor från företag som har det ansträngt med likviditeten.
I mitten av mars stängde ni fyra kontor (Tornby, Ingelsta, Mjölby och Kisa) för spontana besök, har det fungerat bra?
– Vi är mitt i det fortfarande så det är svårt att veta, men vi tar emot bokade besök på de kontoren och det har fungerat bra.
Länsförsäkringar Östgöta hade ett resultat för 2019, efter återbäring, på 1,01 miljarder kronor. Bolaget hade vid årsskiftet ett kapital på 9,995 miljarder kronor, varav cirka 2,75 miljarder på börsen.
Är det rätt att säga att er bank- och försäkringsverksamhet klarar coronakrisen bra?
– Ja, det får man säga. Vår plan är att vara uthålliga. Vi är finansiellt starka och följer vårt uppdrag. Det är viktigt att vi fungerar och håller ut i det här. Vi är rustade och kommer göra vad vi kan för att bidra till östgötarnas trygghet även om det blir en lång och tuff samhällsekonomisk situation, säger Nyrinder.