Efter svårigheter i både skola och hemmet begick pojken självmord i slutet av förra året. Socialstyrelsen bedömer att pojken, trots att han berättat om sina svårigheter, inte har fått den hjälp och det stöd han hade behövt.
Sporadisk kontakt
De riktar nu kritik mot den kommun och skola han gått i. Pojken hade haft sporadisk kontakt med skolhälsovården samt mer eller mindre frekvent kontakt med elevhälsan och socialtjänsten.
Trots detta förelåg inget strukturerat samarbete om planerade insatser för barnet, vilket Socialstyrelsen bedömer vara en stor brist. I sju år ska pojken haft regelbunden kontakt med skolans kurator, vid hälsokontroller även med skolsköterskan.
2007 gjorde skolan en anmälan till socialtjänsten om hemsituationen för pojken.
Därefter hade kuratorer, skolsköterska och hand-läggare vid socialtjänsten möte var tredje vecka.
Under våren därefter berättade pojken om hur några i klassen varit taskiga mot honom. Vid skolstart 2011 skrev han ett presentationsbrev av sig själv till de nya lärarna, vilket klassmentor uttryckte sin oro över till kuratorn som vid nästa möte skulle ta upp detta - vilket inte gjordes.
Avstämningsmöte
Strax därpå hade kuratorer och lärare ett möte om pojkens inlärningssituation. Föräldrarna önskade ett avstämningsmöte i början av nästkommande termin. Pojken begick självmord i slutet av terminen.