Därför kommer du inte alltid fram till 1177

Då och då blir 1177:s telefonlinje överbelastad, och då kan man inte ställa sig i kö utan måste ringa tillbaka senare.

När Ing-Marie Haglund ringde 1177 Vårdguiden i juli ombads hon ringa senare, eftersom kön var överbelastad. (Genrebild).

När Ing-Marie Haglund ringde 1177 Vårdguiden i juli ombads hon ringa senare, eftersom kön var överbelastad. (Genrebild).

Foto: Anders Wiklund/TT

Östergötland2021-08-13 17:30

I juli ringde Norrköpingsbon Ing-Marie Haglund till 1177 Vårdguiden, men möttes av meddelandet att det var för många som ringde just då, och råddes återkomma senare. När hon gjorde det fick hon samma meddelande igen. 

– Det var inte så att de sa det är 25 personer före utan de sa att det inte gick att komma fram. Det var väldigt konstigt, säger hon.

Det som hände den här dagen var att 1177:s linje blev överbelastad, förklarar Marie Matthys, vårdenhetschef på 1177 Vårdguiden i Östergötland. 

– Det inträffar när telefonsystemet bedömer att den förväntade väntetiden blir mer än 45 min. Då ombeds inringaren att ringa igen, senare, säger hon.

I Östergötland har 1177 Vårdguiden som mål att genomsnittsväntetiden ska vara 30 minuter per samtal. Och det är däromkring de brukar ligga. I juli i år var medelväntetiden något längre, 35-37 minuter. Men väntetiden per enskilt samtal kan, som i Ing-Marie Haglunds fall, vara längre. Enligt Marie Matthys varierar väntetiden beroende på en rad saker. Nu är det sommar och 1177 Vårdguiden är inte lika bemannade som vanligt. En annan faktor är hur stort inflödet av samtal är, och det skiljer sig åt olika dagar och olika tider på dygnet. Dessutom berättar hon att en del av samtalen de får in kanske faktiskt inte behövde komma till just 1177.

– Till exempel det här med covidfrågor. Där har regionen har skapat nya vägar, det finns central tidsbokning och informationslinjen. Så skulle de samtalen gå dit istället, och inte komma in till oss, så blir ju vår tillgänglighet bättre, säger hon.

undefined
Väntetiderna för att komma fram till 1177 kan vara långa.

Marie Matthys förstår att det inte alltid är så lätt att veta var man ska vända sig, men framhäver att det finns bra information och rådgivning på 1177.se.

– Det är den rådgivningen som våra sjuksköterskor förhåller sig till också, så det är samma rådgivning.

Sedan 2018 är 1177 Vårdguiden i Östergötland med i en nationell samverkan tillsammans med tio andra regioner. Det innebär att regionerna vid olika tidpunkter på dygnet delar kö i syfte att dels utjämna skillnader i vården, dels korta kötiderna. Och det har gett resultat. I juli 2018, innan Östergötland gick med i samverkan, lämnades 2 825 sådana överbelastningsbesked som Ing-Marie Haglund fick. Motsvarande siffra i juli i år var 1 339.

– Och då är vi fortfarande i en pandemi, säger Marie Matthys, som är glad att överbelastning är så pass mycket lägre nu. 

Medelväntetiden var dock kortare innan den nationella samverkan, då låg den på bara 20,41. Men nu under pandemin menar Marie Matthys att det är viktigare att titta på antalet överbelastningsbesked, eftersom det är ett viktigt tillgänglighetsmått.  

– Att man kan komma fram även om det är längre medelväntetid.

Hon berättar att 1177 Vårdguiden alltid har som mål att öka tillgängligheten och ge bättre service. För att göra det fortsätter de att jobba med den nationella samverkan och vill att fler regioner ska ansluta sig. Dessutom kommer de att bemanna de upp allt de kan när sommaren är slut och folk kommer tillbaka från semestern. 

Är ni nöjda med ungefär 30 minuter i medelväntetid?

– Just nu i pandemin är det här målet. Sedan efter pandemin får man se. Om man tittar tillbaka på det här året som har varit med pandemin så har vi kunnat bemanna upp med mycket personal och haft en god medelväntetid. Vi har lyckats bra med det, under de förutsättningarna vi har haft, säger Marie Matthys.

1177 Vårdguiden

1177 Vårdguiden är en samlingsplats för information och tjänster inom hälsa och vård. Man kan besöka 1177.se, logga in för personliga e-tjänster och ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. 

Bakom 1177 Vårdguiden står den svenska sjukvården genom alla regioner i samverkan.

På 1177 Vårdguiden kan man läsa om sjukdomar, behandlingar, regler och rättigheter. Här kan man också hitta kontaktuppgifter till vårdmottagningar och logga in för att kontakta vården.

Källa: 1177 Vårdguiden

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!