Lång väg till beslut

Nedmontering av kommunen eller en chans att få ekonomin på fötter? Åsikterna gick brett isär när Ydre kommunfullmäktige diskuterade grundskolans framtid i måndagskväll.

Mikael Stenquist samlar de röda S–krafterna inför skoldebatten i Ydre kommunfullmäktige. Bild: TORBJÖRN LINDQVIST

Mikael Stenquist samlar de röda S–krafterna inför skoldebatten i Ydre kommunfullmäktige. Bild: TORBJÖRN LINDQVIST

Foto:

ÖSTERBYMO2009-02-24 00:00

Som Corren redan berättat klubbade fullmäktige till slut att lägga ned skolorna i Asby och Rydsnäs från och med höstterminen 2009.

Men vägen till beslut var lång. Från inledande resonemang för tre år sedan till utredningar, föräldraprotester, förslag och måndagens debatt i fullmäktige.

Egen trevare

Förslaget att stänga två av fyra skolor drevs av S, Kd och delar av Centern.

Anders Andersson (C) gjorde en egen trevare för att bevara skolorna i Asby, Österbymo och Rydsnäs på bekostnad av skolan i Hestra, men hans idéer i elfte timmen vann inget gehör.

Det i särklass yvigaste uppslaget kom från Hans-Lennart Ydrenäs (M). Dels ville han medvetet låta 2009 års budget gå med minus för att rädda skolorna, dels ställa sig bakom en skattehöjning 2010.

- Olagligt, sa Mikael Stenquist (S) om ett planerat underskott.

- Populistiskt, sa Karl-Erik Hagström (KD) om hela förslaget.

Aftonens längsta

Kvällens långtradarinlägg stod Bernt Karlsson (Folk och Miljö) för. Han fick också kvällens längsta applåd från åhörarna efter inlägget om att Ydre står på randen till undergång om två skolor läggs ned.

Tillsammans med Hans-Lennart Ydrenäs och Sandra Ljung (C) ville Bernt Karlsson lämna över redan beslutad pengapåse på 78 miljoner kronor till barn- och utbildningsförvaltningen. Med villkor att driva fyra skolor även i fortsättningen.

Motelden från Mikael Stenquist och Inga Arnell Lindgren (C) lät inte vänta på sig.

"För få barn och för dyra skollokaler" var deras huvudargument, och framför allt underströk de vikten av att ta ekonomiskt ansvar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om