Bo Karlsson har lÀnge bott i Ydre, men har inte riktigt koll pÄ sÀgnen.
â Han var vĂ€l hĂ€r uppe i skogarna nĂ„gonstans.
Tycker du att jÀtten Bule Àr fin?
â Han skrĂ€mmer vĂ€l en del, sĂ€ger Bo Karlsson och skrattar.
Ann-Charlott Feldt Ă€r arkeolog pĂ„ Ăstergötlands Museum och har grottat ner sig i spĂ€nnande figurer som gett namn Ă„t platser. En av dem Ă€r JĂ€tten Bule som omnĂ€mns för första gĂ„ngen pĂ„ 1600-talet.
UrsprungsberĂ€ttelsen handlar om tre jĂ€ttar som ska ha kastat en yxa mellan sig. En av dem var Bule som sades komma frĂ„n Bulsjö, en gĂ„rd öster om Ăsterbymo. SĂ€gnen slĂ€pper sedan de andra jĂ€ttarna och Bule fĂ„r en egen sĂ€gen.
â Det blev en svans pĂ„ sĂ€gnen. SĂ€gnerna blir ofta lĂ€ngre med tiden, sĂ€ger Feldt.
Enligt den första historien skulle jÀtten Bule gÄ till kyrkan för att bli döpt.
â Han hade kastat en sten som lĂ„g pĂ„ hans mark. Men han tyckte att stenen fortfarande var i vĂ€gen och bestĂ€mde sig för att flytta pĂ„ den nĂ€r han kom hem frĂ„n kyrkan. Efter besöket i kyrkan kunde han inte lĂ€ngre lyfta pĂ„ stenen för att han hade blivit svag av att bli kristen. Han kördes dĂ„ hem pĂ„ en oxkĂ€rra och dog hemma pĂ„ Bulsjö.
Varför blev han svag av att bli kristen?
â Det handlar om att han inte hade den magiska kraften och styrkan som jĂ€tte. Han blev mer av en mĂ€nniska.
BerÀttelsen broderas sen ut Ànnu mer under 1700- och 1800-talet, och en ny historia tar form. Den hÀr gÄngen Àr jÀtten Bule förmögen och bor pÄ en fin gÄrd.
â Han hade fulla spannmĂ„lsmagasin, nĂ„got som var vĂ€ldigt vĂ€rdefullt för överlevnad.
Ăven i den hĂ€r varianten spelar kyrkan en roll. Den hĂ€r sĂ€gnen har knutits till den tid dĂ„ kyrkan i Norra Vi var nybyggd.
â DĂ„ reser jĂ€tten Bule till Norra Vi för att bli kristen. PĂ„ vĂ€gen till Norra Vi inser han att han har en nyckel av guld med sig. Nyckeln som gĂ„r till hans stora magasin med spannmĂ„l. Det tycker han Ă€r onödigt och lyfter pĂ„ ett flyttblock och trycker under den. Sedan gĂ„r han till kyrkan och blir kristen.
NÀr han sedan kommer tillbaka upprepas historien, jÀtten Bule orkar inte lyfta pÄ stenen och kommer dÀrför inte Ät nyckeln.
â DĂ„ kommer ocksĂ„ oxkĂ€rran tillbaka i berĂ€ttelsen. Bule blir sĂ„ elĂ€ndig att han Ă„kte hem och dog.
Men historien tar inte slut dÀr.
â NĂ€sta grej lĂ€ggs sedan till. Det finns ett gravfĂ€lt vid Bulsjö dĂ€r det ryktas om att han ligger begravd mellan tvĂ„ stora stenar.
Enligt Feldt kan sÀgen ha ett uns av sanning i sig.
â Kanske har det funnits en berĂ€ttelse om en stor och förmögen man som blev kristen. Och sen sĂ„ blev det en sĂ€gen om jĂ€tten Bule av alltihop.
NÄgon som har koll pÄ sÀgnen Àr Ydrebon Glenn Gustafsson.
â JĂ€tten Bule Ă€r en historia om nĂ€r Ydre och Sverige blev kristna.
Men han berÀttar ocksÄ en annan historia om jÀtten Bule. I den sÀgnen svor jÀtten en förbannelse att hela Bulsjö ska brinna ner om nÄgon flyttade stenen.
Tycker du att jĂ€tten Bule Ă€r en bra reklampelare för Ydre och Ăsterbymo?
â Ja, men det tycker jag vĂ€l absolut.
Men det Ă€r inte bara ortsbor som har koll pĂ„ jĂ€tten Bule, Ă€ven turisterna har hört lite om Ăsterbymos landmĂ€rke.
â Man har lite minnen frĂ„n de olika berĂ€ttelserna och det hĂ€r mytiska kring Ydre. Det Ă€r lite hĂ€ftigt, sĂ€ger turisten Carl Ăhrman.
Said Abdulkader Mohammed kommer ihÄg att nÀr han kom till Sverige lade han mÀrke till den stora jÀtten i trÀ.
â Men jag kan inte historien.