Var sjunde får gå från Brio

Osby2003-09-02 15:04

Snart 120-årsfirande leksakskoncernen Brio i Osby kommer att minska personalen med mellan 150 och 175 personer på två år.

Företaget lider av minskad försäljning och vinst och tänker lägga ut mer av produktionen och centralisera en rad funktioner.

Ett nytt, hårdare åtgärdspaket än det som sjösattes i våras klubbades under ett tvådagars styrelsemöte på måndagen och tisdagen, skriver Brio på sin hemsida.

De anställda informerades om situationen på ett personalmöte på tisdagseftermiddagen.

Leksaksjätten satte i början av året igång en rad åtgärder med fokus på kostnadsbesparingar och minskad kapitalbindning. Men försäljningen har fortsatt att minska och resultatet före skatt under första halvåret i år slutade på minus 67 miljoner kronor (förra året 41,6). Särskilt i USA har företaget tappat försäljning.

Styrelsen hoppas att det nya åtgärdspaketet ska vända resultatet till ett positivt kassaflöde under 2004 och till ett förbättrat resultat med 150 miljoner per år när åtgärderna får full effekt.

Men dessa kommer samtidigt att belasta årets resultat med stora engångskostnader. Målet är ökad intern effektivitet och bättre resursutnyttjande, säger företaget.

Programmet omfattar hela Brio-koncernen utom affärsområdet Brio Educational som sköter inköp, försäljning och marknadsföring visavi skolor och förskolor.

En av de tyngsta delarna i programmet gäller snabbare utläggning av personalintensiv produktion till underleverantörer i lågprisländerna i Fjärran östern.

Vi upplever en prispress från konkurrenter som redan har större delen av sin produktion där, säger Brios vd och koncernchef Tomas Persson till TT.

Tillverkningen vid enheten Snöflingan, med 80 anställda i Osby, trappas ned med start efter årsskiftet, men hur långt neddragningarna måste gå kunde Persson inte säga på tisdagen.

Centraliseringen berör både Brios interna tjänster och lagerhållningen. En översyn av dotterbolagen planeras med sikte på att skapa en mer regionaliserad verksamhet.

Företaget vill också flytta delar av produktutvecklingen "närmare marknaden" för att lättare följa utveckling och trender inom branschen.

Tomas Persson:

Det betyder i klarspråk att vi nästa år öppnar ett nytt kontor i Hongkong som bas för en del av vår produktutveckling och för uppköpare.

Brio fyller 120 år 2004 och Persson är optimistisk inför företagets framtid:

Vi har en del att svettas igenom. Men när åtgärdsprogrammet har genomförts kommer vi att stå väl rustade i konkurrensen på den internationella leksaksmarknaden, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!