Proventus vill vända Brio

Osby2004-07-06 11:04

Billigare leksaker från lågprisländer och USA pressar den svenska leksakstillverkaren Brio.

Nya huvudägaren Proventus hoppas kunna vända utvecklingen.

Investmentbolaget Proventus har tidigare lyckts med varumärken som Kosta Boda och Puma och hoppas nu kunna vända den nedåtgående utvecklingen också för det 120-åriga leksaksföretaget från Osby.

Ska vi lyckas med att göra Brio till ett framgångsrikt företag krävs bland annat att bolaget satsar mer på egen produktutveckling. Det går inte att konkurrera bara på kostnadssidan, säger Daniel Sachs, vd på Proventus.

Han lägger till att Proventus hittills bara har studerat Brio utifrån och att de nya ägarna behöver lära sig mer om bolaget för att kunna definiera mer exakt vilka åtgärder som krävs.

Att göra Brio långsiktigt framgångsrikt kommer att kräva betydande resurser och stort tålamod, säger han.

Brio har en lång tradition av marknadsföring och tillverkning av leksaker och är ett välkänt varumärke men har länge pressats av strukturella problem.

Brio har liknande problem som många andra medelstora företag i Europa. Dels har det strukturproblem och kostnadsnackdelar, dels har det hamnat efter vad gäller produktutveckling, säger Sachs.

Bland Brios storsäljare finns trätågen och träjärnvägen. Bolaget har en rad klassiska produkter som togs fram på 1940- och 60-talen. Men det krävs mer av nyutvecklade produkter för att hänga med i konkurrensen.

På sikt har Brio förutsättningar att bli en starkare spelare på leksaksmarknaden. Det finns förhoppningsvis tillräckligt med kvalitetsmedvetna föräldrar, säger Daniel Sachs.

Proventus köper Brio-aktierna från släkten Ivarsson med närstående samt från Brio-stiftelserna för 90 miljoner kronor. Brio har varit i familjen Ivarssons ägo sedan 1884.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!