Leken över för Brio

Osby2003-10-27 14:28

Billiga leksaker från lågprisländer pressar leksaksföretaget Brio.

Under årets första nio månader förlorade bolaget över en halv miljon kronor om dagen.

Brios försäljning föll med nästan 20 procent till 385 miljoner kronor under tredje kvartalet i år jämfört med samma period 2002. Det mesta av försäljningsraset beror på lågpriskonkurrens för bolagets storsäljare, träjärnvägen.

De största problemen ligger i USA där vår järnväg fått större konkurrens. Försäljningen har gått ned de senaste två åren och i år har det varit riktigt illa, säger Brios vd Tomas Persson, som inte heller ser någon större ljusning när det gäller orderläget i USA.

Läget i USA förvärras också av den fallande dollarn som ger lägre försäljning i kronor räknat.

Men det är inte bara i USA som Brio har svårt att sälja sina leksaker. Försäljningen föll under tredje kvartalet på alla marknader utom den franska.

Leksaksmarknaden växer men vi har inte kunnat vara med i uppgången beroende på att våra produkter varit för dyra. Vi måste se till att de blir billigare att tillverka, säger Persson.

Brio utreder redan möjligheten att lägga ut en del av sin produktion i lågprisländer. Något beslut har ännu inte fattats.

För att sänka sina kostnader har bolaget tidigare också beslutat att minska personalen med 175 personer, vilket tillsammans med andra åtgärder ska ge en besparing på 150 miljoner kronor.

För att sänka kostnaderna i bolaget har huvudägarna och styrelseledamöterna Dag och Bengt Ivarsson halverat sin arbetstid i bolaget och därmed också sin lön.

Det besparingsprogram som pågår har under januari-september belastat Brios resultat med 47,3 miljoner kronor. Sammanlagt redovisar bolaget en förlust före skatt på 156,1 miljoner kronor för årets nio första månader. Det kan jämföras med förlusten på 51,8 miljoner kronor för motsvarande period i fjol.

Dessutom blir bolagets resultat för helåret 2003 väsentligt sämre än fjolårets, tror Tomas Persson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!