Inköpen har anmälts till kommunen och kommundirektör Ingmar Unosson har utrett jävsfrågan.
– Jäv har uppstått vid några tillfällen vid inköp, konstaterar han. Ingenting tyder på att det har förekommit några oegentligheter. Samtliga inköp som har gjorts skulle ha genomförts oavsett kopplingen mellan chefen och dess närstående.
Kommunen har handlat från den här leverantören i många år, långt innan tjänstepersonen anställdes i kommunen. Samtliga förvaltningar har gjort inköp från leverantören.
– Det finns alltså inte någon koppling till att kommunen har börjat göra inköp med den här leverantören efter att vi har anställt personen, säger Ingmar Unosson.
"Jäv" betyder att man själv eller någon närstående har intressen i den leverantör som anlitas. I det aktuella fallet är det en närstående som sitter i ledningen för det företag som kommunen handlar av. Jäv kan uppstå på flera sätt: genom att en person beslutar att inköp ska ske; genom att en person granskar fakturan eller beslutsattesterar fakturan. Så säger Ödeshögs kommuns attestreglemente.
Ingmar Unossons utredning visar att samtliga kommunförvaltningar har gjort 57 inköp hos det aktuella företaget sedan den här tjänstepersonen anställdes för två år sedan. Inte i något fall visar utredningen att jäv har förekommit genom inköpsbeslut eller granskning av fakturan – men i åtta fall har den aktuella tjänstepersonen gjort beslutsattesteringen.
– Då har jäv uppkommit, säger Ingmar Unosson.
Det har dock inte framkommit någonting som tyder på att inköpet inte skulle ha gjorts, enligt kommundirektörens utredning. Ett korrekt handlande skulle ha varit att skicka fakturan vidare till en högre chef för att undvika jäv.
Ödeshögs kommun ska ta lärdom av det som har hänt för att minska risken för att det upprepas. Ingmar Unosson informerar samtliga förvaltningschefer om det inträffade.
– Samtliga ledningsgrupper ska gå igenom attestreglementet, säger Ingmar Unosson, och diskutera vad det betyder för verksamheten – och hur man kan hjälpas åt att uppmärksamma situationer där jäv kan uppstå.
Kommunens inköpspolicy är nyligen reviderad, och även denna bör diskuteras i ledningsgrupperna, menar han.
– Alla som är inblandade i ett inköp ska veta vad som gäller för att kraven i lagen om offentlig upphandling ska uppfyllas.