– De har lyssnat på våra invändningar och det känns väldigt skönt. Det är många som har hört av sig och varit krititiska, säger Ödeshögs kommunalråd Magnus Oscarsson (KD).
Parterna enadesHan och Vadstenas kommunalråd Jan Sundström (M) träffade på tisdagen i Vadstena tre representanter för Trafikverket. Flera kommunala tjänstemän deltog också.
Parterna blev överens på mötet. Trafikverket backar från samtliga föreslagna hastighetssänkningar mellan Ödeshög och Vadstena. Det blir inga 40-sträckor och inga egentliga avsmalningar.
– Det hade blivit väldigt, väldigt ryckigt för bilister som dagligen trafikerar vägen, tror Magnus Oscarsson.
Gång- och cykelvägarKommunerna och Trafikverket enades om en gemensam strävan att bygga gång- och cykevägar utmed hela gamla riksväg 50 mellan Ödeshög och Vadstena. Sedan en månad tillbaka är vägen en del av länsväg 919.
Peter Linnskog, samhällsplanerare på Trafikverket, bekräftar för Corren att vägen tills vidare i allt väsentligt förblir som den är. På några sätts det upp så kallade tätorsportaler.
– Det är för att uppmärksamma bilisterna på att de kommer in i tätortsbeyggelse och syftet är att de ska ha en liten hastighetspåverkande effekt.
Tunga trafikenPeter Linnskog påminner om att målsättningen är att den tunga trafiken ska välja bort länsväg 919 som genomfartsled, och istället välja att köra nya riksväg 50. Trafikverket vill göra åtgärder utmed länsvägen som gör det valet ännu mer självklart.
På tre platser hade Trafikverket tänkt sig markerade överfarter för cyklister och på dessa ställen skulle det bli hastighetsnedsättning till 40 km.
– Kommunerna kände att det var väldigt tunga förslag. Och eftersom flödet av cyklister i nuläget inte är så väldigt stort så väntar vi med dessa överfarter.
Målbilden 80-vägSedan tidigare är det sagt att målsättningen för länsväg 919 är att den ska ha en 80-vägsstandard. Något som kommunföreträdarna tryckte på vid mötet med Trafikverket.
Peter Linnskog säger till Corren att långsiktigt kommer Trafikverket att jobba för att höja upp 70-sträckorna till 80.
Det handlar om att förbättra vägbredden och/eller körbanans sidoområden.