– Kommunen kan inte driva marknaden själv, säger näringslivschef Peter Kenell. Intresset för marknader har minskat generellt.

– Så visst kan det hända att det inte blir någon marknad i framtiden.

I juli 1991 hölls den första Johanna marken och den blev snabbt en stor framgång med 15 000-20 000 besökare, tivoli och bortåt 200 marknadsknallar. Efter femton år i kommunal regi tog Ödeshögs IK över och drev marknaden fram till 2013.

Artikelbild

| Johanna marken har lockat många besökare till Ödeshög genom åren.

– Det betyder mycket jobb, säger Peter Kenell. Kommunen hade sin eldsjäl i marknadsgeneralen Birgitta Pantzar, och när hon slutade fick nya ideellt arbetande krafter ta vid så länge de hade möjlighet.

Därefter återtog kommunen ansvaret tillsammans med Ödeshögskooperativet. De två sista åren skötte föreningen alltihop själv och nu avslutar den alltså sitt engagemang.

Peter Kenell och kommunalrådet Annicki Oscarsson (KD) ska diskutera intresset för att hitta nya lösningar med Ödeshögshandlarna och olika föreningar.

– Vi har såväl ett föreningsmöte som en träff med köpmännen i januari, säger Peter Kenell. Handlarnas inställning varierar mycket. Somliga tycker att marknadsdagen är årets bästa, andra att den är den sämsta.

Artikelbild

Dessutom, understryker han, har andra arrangemang dykt upp. Ödeshögsfestivalen i anslutning till Vätternrundan har varit en framgång de senaste fem åren, Klas Ingessons minnescup med ett 40-tal fotbollslag de senaste två.

– Det händer saker i Ödeshög, och kanske är det dags att satsa på nya idéer.