Vikariat tog slut efter dåligt bemötande

Ödeshög2005-12-06 00:00

En anställd inom Ödeshögs äldreomsorg sa upp sig efter en incident på ett äldreboende.

Händelsen anmäldes enligt lex Sarah.

Det handlade om att den anställde bemötte en boende på ett väldigt olämpligt sätt.

Flera andra anställda såg händelsen och gjorde en lex Sarah-anmälan.

-- Ingen blev fysiskt skadad och det handlade om vad och hur den anställde uttryckte sig mot den äldre. Det var ett riktigt dåligt bemötande, säger Bengt Andersson, Ödeshögs socialchef.

Det var han och Ulla Larsson, medicinskt ansvarig sjuksköterska, som tillsammans med en enhetschef utredde anmälan.

"Bra lösning"

Skulle ni ha avskedat den anställde om denne inte hade slutat själv?

-- Vi har inte avskedat någon och vi har inte haft sådana planer. Vi har gjort allt som man ska göra. Vi har pratat med alla inblandade personer och den anställde har själv valt att avsluta sin anställning, säger Bengt Andersson.

Enligt honom hade den anställde inget fast jobb inom kommunens äldreomsorg utan var en vikarie. Denna lösning på problemet godkändes villigt av arbetsgivaren.

-- Det var en bra lösning för alla, säger Ulla Larsson.

Viktig fråga

Både hon och Bengt Andersson är noga med att påpeka att Ödeshögs kommun jobbar mycket med frågor om hur viktigt det är att bemöta de äldre på ett bra sätt och hur viktigt det är att göra avvikelserapporter (lex Sarah-anmälningar).

-- Vi har utbildningsdagar då största delen av tiden ägnas åt de här frågorna, säger Ulla Larsson.

Får alla vikarier den information de behöver för att kunna klara av sina arbetsuppgifter på ett bra sätt?

-- Ja, vi har ett system för det. Alla nya vikarier informeras om det de behöver veta och även enhetschefer pratar med dem ytterligare och informerar. De nya brukar också gå bredvid ordinarie personal för att se hur det hela fungerar, säger Ulla Larsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om