– Min mamma frågade i våras: "Varför bygger du inte lägenheter", säger Peter Frejhagen, VD för Trehörna Wärdshus.
Fastigheten har varit ute till försäljning en längre tid, men intresset för hotell- och konferensanläggningar har varit lågt. Han planerar nu att bygga lägenheter i den befintliga fastigheten.
– Det gick jättesnabbt från idé till beviljat bygglov, det blev klart igår. Det skulle kunna betyda byggstart relativt omgående. Jag vill ha så många lägenheter som möjligt, nu är det elva.
Det kom runt 30 personer till mötet, kommunstyrelsens ordförande Annicki Oscarsson (KD) var på plats, liksom flera andra politiker och en blandning av ortsbor samt lägenhetsintressenter.
Frejhagen har inte bestämt om det blir bostads- eller hyresrätter och flera frågor handlade om det. Likaså tidsplan, ekonomi och storlek på lägenheter.
– Jag vill att försäljning ska börja i december och inflyttning i augusti 2023. Jag har fått indikationer på att det skulle kunna vara möjligt.
Hur tänker du kring prisnivån på lägenheterna?
– Vi måste fundera på standard i lägenheterna. Jag tänker en hög standard, men inte lyx. Prislappen får inte vara för hög.
Vad kommer det kosta?
– Siffran beror just på vilken standard lägenheterna i slutändan får.
Ingela Brickarp är Trehörnabo och sitter i publiken.
– Jag har redan sett en lägenhet som jag vill ha, en som är helt glasad ut mot sjön. Mentalt är den redan min, skrattar hon.
Zebastian Johansson och Emilia Odeheim bor och jobbar i Tranås.
– Vi ville kolla hur lägenheterna såg ut, säger Zebastian. Allt är ju en prisfråga. Vi vill gärna ha en hyresrätt, det känns lite läskigt med en bostadsrätt när räntorna stiger.
– Vi vill inte bo i stan, vi vill vara nära naturen, säger Emilia.
Peter Frejhagen resonerar kring målgruppen.
– Jag tror det kommer vara yrkesverksamma par, framförallt från Tranås. Också Trehörnabor som vill flytta från sin villa eller de som vill flytta tillbaka.
Vilka nackdelar kan finnas med att bo här?
– De som vill bo i en större ort kommer inte vilja flytta hit. Om man är van att inte ha någon resväg alls till och från jobbet, blir det såklart ett tillägg. Det går inte att arbetspendla med kollektivtrafik så bil är ett måste.
Frejhagen är nöjd med mötet.
– Jag känner genuint att det finns en vilja här, från både befolkningen och politiker. Det känns jättebra.