Ingegerd Ax är 81 år och bor i Hästholmen utanför Ödeshög. På tisdagsförmiddagen ringde det på hennes telefon. I andra änden av luren var en person som uppgav sig vara från Sparbanken.
– Han sa att jag hade lämnat in en låneansökan på 126 000 kronor och att banken behövde verifiera det. Jag berättade för mannen att jag var spiksäker på att jag inte tagit något lån.
Personen stod på sig och menade att det kunde varit en släkting som gjort det.
– Någon sådan släkting har jag inte svarade jag. Men han fortsatte och frågade om mitt bankid. Jag sa till honom att jag inte har något bankid och att jag inte lämnat in en låneansökan. Jag behöver inte ta något banklån.
Ingegerd insåg att samtalet antagligen kom från en bedragare.
– Jag förstod att det var något galet, så jag avslutade samtalet och ringde polisen.
Telefonkön till 114 14 var lång och hon kom inte fram.
Under onsdagen pratade Ingegerd med sin bror som också bor i Hästholmen.
– Han hade råkat ut för ett liknande samtal på tisdagseftermiddagen. Någon hade ringt upp honom och utgett sig för att vara från Sparbanken i Mjölby. Han är 77 år, så det verkar som de siktat in sig på äldre.
När vi ringer till polisens presstjänst visar det sig att det finns ett flertal polisanmälningar där tillvägagångssättet ser likadant ut, bara de senaste dagarna. Just den här gången verkar det vara äldre i Ödeshög och Vadstena som drabbats.
– Det är inte ovanligt med den här typen av brott, säger presstalesperson Monica Bergström. Det kommer i omgångar och tillvägagångssättet varierar.
Ingegerd berättar att brodern inte anmält bedrägeriförsöket till polisen.
– Det är vanligt att folk inte hör av sig eftersom de inte råkade ut för något, säger Monica Bergström. Men det är värdefullt för oss på polisen att man hör av sig när man blir utsatt, även om inget hände.
– Vi vet att telefonkön till 114 14 kan vara lång, men det är bra om man kan orka att vänta kvar.
Hon vill skicka med några tips, ifall man blir uppringd eller kontaktad av någon som vill komma åt information.
– Lämna aldrig ut några uppgifter eller logga in någonstans på någon annans uppmaning. Banken ringer inte upp och ber om information via telefon. Känner man sig osäker så lägg på och ring upp din bank. Ring inget nummer som du blir uppmanad att ringa till, utan ta reda på numret till banken själv.