Tvisten gäller den optiska sopsorteringsanläggning som Ödeshögsverken levererade 1995.
Falu kommun hävdar genom sitt juridiska ombud att sopsorteringen aldrig fungerat tillfredsställande trots flera försök till justeringar och ombyggnader. Leveransen och installationen var en affär på sex miljoner kronor.
Ödeshögsverken bestrider kravet och hävdar att anläggningen överlämnats i kontrakts-enligt skick.
De har utfärdat en genstämning på 71 500 kronor, vilket är den summa som Falu kommun ännu inte betalat.
Optisk sophantering innebär att kommunens invånare sorterar sina sopor i tre olikfärgade påsar. Brännbara sopor i röda påsar, kompost i svarta påsar och övrigt avfall (deponirester) i vanliga påsar.
Påsarna sorteras därefter på stationen genom att anläggningen känner av färgen på påsarna. Röda påsar åker åt ett håll, svarta åt ett annat och de som återstår åker ut på andra sidan av anläggningen.
I Falun har svartfärgade och vanliga påsar under tiden bytt plats, skriver käranden i stämningsansökan
I februari 1996 hölls en slutbesiktning och vid denna godkändes utförandet med undantag av kapacitet och sorteringsfunktion.
Under åren har åtskilliga förhandlingar förts om den i Faluns tycke bristfälliga sorteringen.
Enligt stämningsansökan kommer anläggningen att göras klar av en annan leverantör på Ödeshögverkens bekostnad. Denna kostnad är beräknad till 2,8 miljoner kronor.
Därtill kommer vitesbelopp enligt kontrakt på 40 000 kronor i veckan, sammanlagt en miljon kronor.
Ödeshögsverken svarar genom advokat Hans Roth att anläggningen är överlämnad i kontraktsenligt skick och att den var felfri.
Bolaget kan inte ansvara för fel som uppkommit genom att beställaren modifierat utrustningen.
Bolagets ombud påpekar också att i den faktiska driften har förekommit kraftiga avvikelser mot vad parterna kommit överens om i kontraktet. Stora mängder löst avfall har tippats liksom kartonger, flaskor och annat icke förslutet avfall, vilket orsakat driftstörningar.
Dåligt knutna påsar vars innehåll läckt ut har också vållat problem.
"Ett annat avgörande problem har varit att andra plastkassar från Hemköp, Ica, Åhléns och Konsum använts" skriver Hans Roth och hänvisar till artiklar publicerade i Falu Kuriren. 30 procent av felsorteringen av röda påsar beror på att kassar från Hemköp använts, det vill säga vita påsar med rött tryck.
Ödeshögsverken ifrågasätter också opartiskheten hos den tekniska konsult som gjort slutbesiktningen. Konsulten är ekonomiskt beroende av kommunen, heter det.
Ödeshögsverkens vd Anders Wahlqvist säger att det är beklagligt att motparten dragit tvisten inför domstol. Anläggningen i Falun, som tar emot hushållssopor från hela kommunen, har använts som referensanläggning och att 65 potentiella kunder, varav 50 norska kommuner, gjort studiebesök i Falun. Enligt inlagan till tingsrätten har Falu kommun då "prisat anläggningens förträfflighet."
- Men jag har svårt att kommentera ärendet just nu men är beredd att ställa upp på en intervju i samband med att den muntliga förberedelsen hålls i Motala tingsrätt i december.
Faluns renhållningschef, Gunilla Mååg, vill inte heller kommentera tvisten.
Ödeshögsverken sålde produkträttigheterna till Atle Miljöteknik i Göteborg 1999 och som senare startade Optibag AB . Det senare bolaget är beläget i Mjölby.