Golfsäsongen på Omberg golf resort startar vanligtvis i slutet av mars och fortgår in i oktober. Nytt för i år är att de golfspelande gästerna kan bo i ett nybyggt hotell intill receptionen.
Jon Molneklev är verksamhetschef och han ser nöjd ut när han visar oss runt på hotellet. Rummen står färdiga och möbler håller som bäst på att packas upp.
– Om vädret tillåter tar vi emot de första bokningarna under första helgen i april. Hotellet har totalt 34 rum, varav tre sviter. Sviterna har fått namn efter lokala historiska kändisar som Kung Sverker och Drottning Omma.
När vi kommer in i bröllopssviten luktar det nytt. Sängarna är fortfarande inplastade. På golvet är det såklart heltäckningsmatta och marmorn skiner i badrummet. Men det är utsikten över golfbanan, med Vättern i bakgrunden, som är rummets huvudattraktion. Nedanför fönstret åker en gräsklippare runt vid tee 10.
– Golfen har fått ett uppsving under pandemin, men kurvan pekade uppåt redan åren före det. Förra året nådde vi 14 500 gästnätter, vilket var rekord. Det var ändå under pandemin och vi hade inga eller få inbokade konferenser.
I år är det 20 år sedan Magnus och Ulf Tegnebo drog igång golfverksamheten. Området var ett gammalt skjutfält som de köpte in år 2000. Banan stod klar 2002.
Jon Molneklev berättar att bröderna satsar och vill ligga i framkant.
– Vissa funderar nog på vad de håller på med, när de bygger ett hotell för 40 miljoner mitt under en pandemi? Det har varit en häftig utveckling. Ambitionen är att vi ska vara en toppanläggning som det pratas om i Sverige.
Hotellet är en del i en större satsning för att locka fler till Ombergs golf resort.
Ljudet från hammare, cirkelsåg och skruvdragare hörs in till receptionen. Skyddande byggplast skiljer bygget från restaurangen intill. En tillbyggnad med ett nytt kök är under uppförande och på övervåningen färdigställs nya konferens- och kontorslokaler.
– Den nya matsalsdelen öppnar vi i maj när beläggningen ökar. Vi ser en ökad efterfrågan på konferenser just nu. Det är en av anledningarna till att vi bygger till lokaler för konferensverksamhet. Vi räknar med att vi kan ha konferenser med upp emot 50 personer i den nya delen.
– Alla investeringar vi gör nu med kök, konferens och hotell går på upp mot 80 miljoner kronor, säger Molneklev.
Precis som för många andra verksamheter finns det en oro för stigande bränslepriser och en ökad inflation.
– Vi vill presentera vår bana i bästa skick varje dag under säsongen, från att vi öppnar tills vi stänger. När vi förbrukar mycket bränsle så blir det en stor ökning. Det är klart att matpriserna har ökat och vi får följa prisutvecklingen. Folk har en förståelse för att även vi behöver höja priserna, det är bara att titta på sin egen bensinkostnad.
Jon berättar att bygget av det nya hotellet och konferensverksamheten får en annan positiv effekt.
– Historiskt har vi haft mellan 70 och 80 personer på lönelistan. I och med den här satsningen har vi säkrat upp fler personal med helårsanställning. De flesta som jobbar här bor i närområdet.
Trots rekordår och stora satsningar menar Jon Molneklev att det är den enskilda golfspelaren som är viktigast.
– Vi vill inte bli så stora att det blir opersonligt. Vi jobbar mycket med de mjuka värdena och att man ska känna sig sedd som gäst. Servicen är A och O.