Enligt Skolverket har Ödeshög kommun inte uppfyllt bestämmelser angående åtgärdsprogram, särskild undervisningsgrupp samt integrering i särskolan.
Fjortonåringen ärendet gäller är en så kallad "integrerad elev" på Lysingskolan. Det innebär att han är inskriven i grundskolan men får en del av sin undervisning i särskolan.
För integrerade elever är det grundskolans kursplaner som gäller. Men vissa ämnen har pojken läst enligt grundsärskolans kursplan, vilket skolverket kritiserar.
Eleven har varit placerad i en särskild undervisningsgrupp på Aspen, men det saknas ett skriftligt beslut om placeringen. Skolverket kritiserar inte beslutet i sig, men däremot kommunens sätt att handlägga det.
Skolverkets kritik handlar delvis om andra saker än vad föräldrarna klagar över i sin anmälan. Enligt dem får sonen inte tillräckligt med anpassad undervisning. Under 2003 har han fått tio timmar lärarledd undervisning i veckan i teoretiska ämnen på Aspen.
En utvärdering i engelska visar att pojken, som går i åttan, inte gått framåt i ämnet sedan i femman. För svenskämnet saknas utvärdering.