Skolarbetet fåreuropeisk krydda

Irländskt blod är en mycket viktig ingrediens när elever från Irland tillsammans med elever från Österrike och Ödeshögs Lysing-skolan lagar mat i hemkunskapssalen. Elevernas entusiasm, febrilt letande efter större grytor och skratt utlovar en oförglömlig matupplevelse på skolans internationella afton.

Köttbullar måste man ha på en internationell middag när irländare, österrikare och svenskar lagar mat. Här steker Zeljana Magic och Anna Pettersson köttbullarna. Vild: ZENAIDA HADZIMAHOVIC

Köttbullar måste man ha på en internationell middag när irländare, österrikare och svenskar lagar mat. Här steker Zeljana Magic och Anna Pettersson köttbullarna. Vild: ZENAIDA HADZIMAHOVIC

Foto:

Ödeshög2004-04-24 09:23

Men det är inte bara mystiska maträtter med inslag från andra delar av Europa som lagas. Zeljana Magic och Anna Pettersson steker köttbullar. Många nyfikna utländska gäster tittar åt deras håll och försöker samtidigt syssla med sitt. Georg Theuer, elev från Österrike, rör på samma gång såser i två grytor och anstränger sig även att prata med tjejerna som sköter köttbullestekning. Det går bra för tjejernas del men de gula såserna på spisen på andra sidan köket börjar bli lite bruna.

Med en snabb omröring räddar Georg Theuer sina såser. Under tiden skalar Elisabeth Negenast, lärare från Wien, och hennes elev Numan Genc äpplen. De förbereder "äppelkompott", en känd dessert från Österrike. Mest nyfikenhet väcker dock Ciaran Jarrells och Robin Hogams matlagning. Eleverna från Irland hade tre rullar grisblod hemifrån och deras maträtt var en liten hemlighet. Men potatis ingick i den, det kunde åtminstone alla se.

-- Det här är spännande. Det är roligt att se hur elever från olika länder samarbetar i köket. Alla saknar dock samma sak, större grytor, säger Marie Hedeving, hemkunskapslärare på Lysingskolan.

Inbjudna till den internationella aftonen med olika maträtter och underhållning på Lysingskolan var lärare samt elever i tre högstadieklasser som ingår i skolans EU-projekt Comenius och även elevernas föräldrar.

Europeiskt samarbete

Projektet är ett samarbete mellan Lysingskolan och två skolor från Österrike, en skola från Irland och en skola från vänorten Anyksciai i Litauen, vars elever och lärare inte kunde komma på besök till Sverige. Samarbetet har pågått i två år och eleverna och lärarna har redan träffats både i Österrike och på Irland. Nu var det Lysingskolans tur att ordna projektdeltagarnas möte. Även om flera klasser är med i projektet kan samtliga elever inte åka i väg utan lärarna väljer ut några. Det är de mest engagerade eleverna som får åka, enligt Hans Wågbrandt, SO-lärare och projektledare.

-- Inför varje år planerar vi vad vårt samarbete ska handla om. Hela projektet handlar om hur det är att vara ung i Europa, likheter och olikheter, och hur det var att vara ung tidigare. Men varje år har vi också olika teman på att vara ung, säger Hans Wågbrandt.

Den här gången har temat varit "Mitt liv" och alla ungdomar har fotograferat sitt rum och skrivit om sig själva. Alla har också fört dagbok 27 februari och deras anteckningar har publicerats som en bok. Elever och lärare har via mejl kontakt med varandra under hela året och när alla möts utvärderar man även samarbetet under det gångna året.

Utvecklas

-- Det är roligt att se hur elever utvecklas, bredder sina horisonter och mognar. Men för mig som lärare är det också intressant att se hur andra jobbar för att få perspektiv på den svenska skolan. Jag får inspiration när jag ser att andra löser samma problem på ett helt annat sätt än jag är van vid, säger Hans Wågbrandt.

Elisabeth Karlsson och Karolina Niemeyer, som går i nian på Lysingskolan, är båda involverade i projektet.

-- Det är alltid skojigt att träffa andra människor och få annorlunda kontakter. Vi har ändå en hel del att prata om, fotboll, familj, musik och annat. Vi utvecklar också vår engelska, säger Karolina Niemeyer och Elisabeth Karlson instämmer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!