OKQ8 gick på tisdagen ut med att man under fem år kommer att bygga 800 laddpunkter fördelade på 300 av bolagets bemannade bensinmackar i Sverige. De åtta första börjar byggas nu i september och en av dem är Östgötaporten i Ödeshög. Redan i oktober hoppas man kunna öppna.
– Idag finns många aktörer och många appsystem för att betala. Vi vill renodla och förenkla för kunderna. Därför kommer det att gå att betala med vanliga kontokort, säger Karin Hellgren, kommunikationschef på OKQ8.
Hon menar att det ställer till besvär för elbilsförarna att det finns olika appar och medlemskap knutna till respektive aktör.
– Det vill vi komma ifrån. Det ska vara lika enkelt att betala för snabbladdning som för bensin och diesel, menar hon.
Hon menar att detta just nu är en het fråga, inte minst i Danmark där bolagets mackar heter Q8. Regeringen har uttalat en önskar att branschen själv förenklar användningen av laddinfrastrukturen.
Finns det ett motstånd i branschen mot att samordna systemen?
– Nej, jag tror att det finns en vilja att förenkla. Bland annat Tesla har öppnat för att andra bilar ska kunna laddas i deras nätverk. Det måste till en samverkan, säger hon och menar att krånglet beror på att det fortfarande är ganska nytt med elbilar.
Det nätverk som OKQ8 nu startar uppbyggnaden av består av laddstolpar med 150 kW laddning som nyare elfordon klarar och där en snabbladdning tar 20–30 minuter. I höst byggs sådana förutom i Ödeshög även i Sollentuna, Örebro, Hägersten, Sillekrog, Kungsbacka, Huskvarna och Bäckebol. Fram till 2026 ska 300 bemannade mackar runt om i landet ha två till sex laddpunkter.
Hur blir det med obemannade stationer?
– Vi tror att kunderna vill kunna göra ett toalettbesök eller ta en kaffe under tiden de laddar bilen, därför planerar vi i dagsläget bara för bemannade stationer, säger Karin Hellgren men utesluter inte att även obemannade stationer med stort kundunderlag kan få snabbladdning.
Även danska Q8 bygger ett nät av supersnabbladdare i Danmark.
Förutom vanliga kontorkort ska även OKQ8:s laddkort kunna användas, liksom betalning med märkets egen app. Priset kommer att var detsamma oavsett betalsätt. Företaget har idag ett 40-tal laddare på sina mackar, där handlar det om laddning på 50 kW.
Tesla har i dag åtta snabbladdare utanför Dinners vid Östgötaporten och även McDonalds har elbilsladdare ett stenkast från OKQ8.