Så har Ödeshög hanterat covid-19

Hur har Ödeshögs kommun hanterat utbrottet av covid-19? Den frågan fick ledamöterna i kommunfullmäktige på måndagskvällen svar på.

Besöksförbud infördes på Solgårdens äldrecenter tre dagar efter att Ödeshög gått upp i stabsläge förra våren.

Besöksförbud infördes på Solgårdens äldrecenter tre dagar efter att Ödeshög gått upp i stabsläge förra våren.

Foto: Lena Grape Lilliehorn

Ödeshög2021-05-10 21:30

Ödeshög har utvärderat sitt agerande vid utbrottet av covid-19 med hjälp av en extern konsult. Det är företaget VSL Systems AB som gjort arbetet. Rapporten presenterades av säkerhetsstrategen Helena Westman för fullmäktige på måndagen. 

I rapporten granskas hur krisledningen och kommunikationen fungerat, samt hur kommunens förvaltningar har samverkat. Data från perioden januari till oktober 2020 har samlats in via skriftliga underlag och genom intervjuer med nyckelpersoner.

Den 9 mars 2020 registrerade Östergötland det första bekräftade covid-fallet och den 17 mars gick Ödeshögs kommun upp i stabsläge. Kommunens krisledning hade då sin första orientering. Som en av de första åtgärderna infördes den 20 mars besöksförbud på Solgårdens äldrecentrum.

Bland erfarenheterna kring hur organisationen fungerat är att i stort sett alla intervjuade tycker att krisledningsstaben skulle startats en eller två veckor tidigare, men att bemanningen i staben fungerade bra. Kommundirektören var både beslutsfattare och stabschef. 

Däremot saknades planer, rutiner och funktionsbeskrivningar för arbetet i staben, så initialt var det lite oklart om de olika rollerna. Man tog därför hjälp av Mjölby och fick tillgång till en del mallar därifrån. 

Enligt rapporten behöver det tas fram en aktuell krisplan med beskrivning av kommunens organisation och dokument för inriktning och samordning. 

Socialförvaltningen, som varit den mest berörda förvaltningen, hade ingen utsedd krisgrupp och det noteras i rapporten. Det ledde till att man fick ha extra avstämningsmöten, extra helgbemanning och samordnad semesterplanering. 

En annan sektor där det behövs fokus är samordning kring IT, något som inte var tydligt tidigare.

När det gäller kommunikation sägs i rapporten att arbetet har fungerat väl, och särskilt när det gäller extern kommunikation har det varit samordnat och strukturerat. Kommunens officiella hemsida har använts både för extern och intern information, med information till medborgare på ett ställe och till personal på ett annat. 

En bit in i pandemin sattes det samman en grupp för kommunikation. Även där hade det underlättat med en förberedd plan. Och kommunikatören har fått en för stor arbetsbelastning, funktionen är sårbar.

Rapporten utmynnar i förslag som att en aktuell krisplan behöver tas fram, att staben behöver utbildas och samordningsrutiner ses över.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!