Trots att inte besluten om riksväg 50 och 32 är slutgiltigt tagna har Vägverket nu satt igång med ytterligare utredningar och projekteringar. Utgångspunkten är vad som kan göras åt riksväg 50 om riksväg 32 väljs som stamväg för Bergslagsdiagonalen. Det är nämligen det alternativ som Vägverket verkar se som det mest troliga.
Översynen gäller olika sträckor längs riksväg 50 mellan Ödeshög och Vadstena där det är extra trafikfarligt eller där det med lätthet skulle gå att få vägen mer trafiksäker.
Mest angelägen är rondellen vid Backasand, menar Jenny Adler, projektledare på Vägverket, och där finns redan ett förslag på detaljplan som ska tas i vinter.
I vår ska Vägverket starta en förstudie om sträckan mellan Ödeshög och Alvastra skulle kunna bli en så kallad 2+1-väg. Det är visserligen redan nu den bättre delen, men kostnaden för att bygga om den skulle vara så pass låg att det kanske ändå skulle vara värt att satsa på, säger Jenny Adler. Klart är att risken för frontalkollision därmed skulle bli nästan obefintlig.
En säkrare korsning mellan riksväg 50 och Hedavägen håller också på att undersökas, och en förstudie och projektering ska ske under året.
En rimlig lösning vore att förskjuta Hedavägen så att det istället blir två trevägsskäl och en gång- och cykeltunnel under vägen.
De riktigt stora bristerna finns som bekant på den övriga delen av riksväg 50 fram till Vadstena, och de är inte lika lätta att åtgärda.
Där tänker Vägverket göra en analys av trafiksäkerheten och samla in uppgifter om var de flesta olyckorna har skett eller kan uppstå.
Det ska också utredas vilken effekt hastighetskamerorna har haft, liksom hastighetsnedsättningarna och omkörningsförbuden. Det kan bli fråga om ytterligare hastighetssänkningar och att sätta upp sidoräcken, förbättra trafiksituationen vid korsningar, räta ut kurvor och placera om busshållplatser. Men inget av detta finns än så länge med i någon tidsplan.
Vad som kommer att hända med kringfarterna runt Vadstena och vidare mot Motala har Corren redogjort för vid tidigare tillfällen.
Åtgärderna är minst sagt angelägna. De sker på Vägverkets eget initiativ, men även påtryckningar från olika håll har spelat roll för att påskynda det hela. Läget för riksväg 50 är akut och måste åtgärdas snarast, har bland annat kommunerna och företagare liksom LO-facken i Ödeshög och Vadstena krävt.
-- 2+1-vägen till Alvastra är mindre angelägen, de andra bitarna är viktigare, framför allt att åtgärderna sker inom en mycket snar framtid, säger Ödeshögs näringslivsansvarige Stefan Ljung.