Plan och pilot borde tas upp

Piloten på spaningsflygplanet som störtade för 76 år sedan i Vättern borde tas upp, anser journalisten och flygexperten Håkan Wasén. – Man borde också fortsätta leta efter motorn så att man får veta haveriorsaken.

Foto:

ÖDESHÖG2013-12-13 11:00

Furir Stig Carlsson var pilot på den Fokker S6 som störtade i Vättern utanför Hästholmen vid skjutövningar 23 juli 1937. Han blev kvar i djupet, medan hans kamrat, löjtnant Gösta Lilja omkom efter att ha försökt hoppa ur planet. Hans fallskärm utlöstes dock aldrig och han avled av de skallskador han ådrog sig när han slog mot vattenytan.

Håkan Wasén skrev i Corren 2004 om det störtade Fokkerplanet och ogillar Försvarsmaktens beslut om att planet och piloten inte ska bärgas.

– Han har visserligen inga efterlevande i livet. Men en gravfrid på platsen blir tråkigt för alla dykare. Plockar man upp honom så blir vraket tillgängligt att titta på. Om inte annat borde man också fortsätta leta efter motorn. Någon haveriorsak kunde aldrig klarläggas.

Motorn slets loss vid haveriet och ligger inte på samma ställe som planet. Wasén ställer sig bakom haverikommissionens teorier om olycksorsaken och tror på obalans i motorn till följd av materialutmattning av ett hål för en balansvikt i propellern. Vilket kan ha lett till ett propellerbrott som i sin tur gett sådan obalans att motorn slitits loss.

Håkan Wasén har andra intressanta fakta att komma med. Som till exempel att Carlsson och Lilja var med om ett haveri på Malmen bara någon månad före dödsstörtningen. I ett plan av samma typ.

– Dessutom ligger det ytterligare något plan där ute. En Caudron, säger han.

Något för nutidens dykare att leta efter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om