Olaglig mopedkörning fortsätter

Information räckte inte, visar en ny undersökning från NTF. Mopedkillarna i Ödeshög fortsätter att strunta i trafik- reglerna. Polisen hotade med kontroller men har än så länge saknat resurser att genomföra dem.

ödeshög2003-06-04 04:33

- Ödeshög utmärker sig väldigt tydligt när det gäller trimning och körning på fyllan, säger Cege Sjöström, verksamhetsansvarig på NTF.

I vintras fick Ödeshögseleverna på Lysingskolan träffa Ödeshögspolisen och veta vad som gäller vid mopedkörning. Då svarade ungdomarna på en enkät. Svaren visade att det stod rätt så illa till med laglydnaden bland mopedisterna.

Nu har NTF Östergötland varit ute på fritidsgårdar i Ödeshög och Linköping med en liknande satsning. Resultatet i Ödeshög visar att ingenting tycks ha förändrats till det bättre under det senaste halvåret.

Ingen registreringsskylt

16 Ödeshögsungdomar, alla killar, svarade på enkäten. Fem av dessa har EU-moped, men bara två av dem har tagit förarlicens. Fyra har plockat bort EU-mopedens registreringsskylt.

13 av dem kör med trimmade mopeder, och 11 svarar att föräldrarna vet om att ungdomarna har trimmade mopeder. Sju säger sig ha kört alkoholpåverkade.

Valt ut en kommun

Skrämmande läsning, tycker Cege Sjöström. NTF:s undersökning har gjorts i hela landet, och just i Östergötland har föreningen valt ut en kommun på landsbygd och en tätortskommun. Han är kritisk till att ingenting har hänt i Ödeshög när ändå problemen tycks vara kända. Speciellt efter den mopedolycka som inträffade i mars där en 16-årig flicka skadades allvarligt.

Kennet Nyman vid Ödeshögspolisen svarar att de aviserade kontrollerna ställts in av flera skäl.

- Vi vet att de har haft en stor drive i Linköping och Norrköping. Vi ville först se hur de jobbade, dessutom har det varit så mycket annat.

Resurser saknas

Polisen har varit upptagen med att reda ut stölderna vid Östgötaporten, och resurserna har inte räckt till, menar Kennet Nyman. Dessutom är det svårt att jaga de mopedister som kör för fort eftersom det i sig kan vara en olycksrisk. Hittills i år har han inte heller fått in lika mycket klagomål som förra året.

- Vi är inne i en inledningsfas, vi avvaktar och ser, säger Kennet Nyman.

I höst vill han hålla en ny information i Lysingskolan. Då tänker han ha med sig försäkringsbranschens företrädare för att de ska ge sin syn på saken.

Hjälp av handlarna

945 ungdomar svarade på enkäten, varav 551 killar och 391 tjejer i den landsomfattande undersökningen. Den visar att 53 procent av de allra yngsta mopedförarna kör trimmat. En femtedel av mopederna går snabbare är 80 kilometer i timmen. 17 procent av ungdomarna har fått hjälp att trimma mopeden av handlaren, och 90 procent svarar att deras föräldrar vet om att mopeden är trimmad.

- Mest upprörd blir jag över att föräldrarna känner till att barnen kör trimmat och att handlarna hjälper till. Det innebär i princip att de medverkar till att barnen blir brottslingar.

Just i Ödeshög var det endast en som angav att han hade fått trimhjälp av en handlare, inte heller i Linköping var det särskilt många. I Linköpingsenkäten deltog ungdomar från fritidsgårdarna Ekholmsgården, Malforsgården och Ryd. Mer information finns på www.ntf.se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om