Notan för bussen över länsgränsen: 350 000 per år

Det blir fortsatt busstrafik mellan Ödeshög och Tranås, och med bättre turtäthet, som Corren tidigare berättat. Nu är även finansieringen klar.

Östgötatrafiken räknar med att buss 670 kommer att kosta cirka 2 miljoner kronor per år att ha i drift.

Östgötatrafiken räknar med att buss 670 kommer att kosta cirka 2 miljoner kronor per år att ha i drift.

Foto: Jasmine Hübinette

Ödeshög2023-12-21 11:00
undefined
Östgötatrafiken räknar med att buss 670 kommer att kosta cirka 2 miljoner kronor per år att ha i drift.

Cirka 2 miljoner kronor räknar Östgötatrafiken med att en fortsatt drift av busslinje 670 kostar per år. Det blir också det länstrafikbolaget som är huvudman. Men i form av ett tilläggsköp från Tranås och Ödeshögs kommuner.

Tranås tar den största ekonomiska delen i uppgörelsen som gäller i fem år. 1,25 miljoner kronor blir ungefärliga notan för Smålandskommunen. De båda inblandade länstrafikbolagen skjuter till 200 000 vardera. Ödeshögs kostnad: 350 000 kronor per år.

– Vi har lägre kostnader per elev i Tranås jämfört med andra gymnasiekommuner, vilket kompenserar, säger Jonas Andersson (M) i Ödeshög. 

undefined
De båda moderata kommunalråden i Ödeshög respektive Tranås, Jonas Andersson och Mats Holmstedt, är nöjda med överenskommelsen.

Men framför allt vill han att Ödeshögseleverna ska ha valmöjligheten kvar med en rimlig restid. För Tranås kommunalråd Mats Holmstedt (M) är det elevunderlag till Holavedsgymnasiet och kompetensförsörjning till företagen som motiverar satsningen.

– Vi vill också ha möjlighet att utöka möjligheterna till praktikplatser på orterna, säger Mats Holmstedt.

Turtätheten ökar från tre till fem avgångar åt vardera hållet. Genom att inte svänga av till Trehörna utan köra raka vägen sparar man tid och kan klara alla turer med ett fordon. Anslutande trafik till och från Trehörna ska lösas av Östgötatrafiken. Hur är ännu inte beslutat. 

undefined
Överst den nuvarande tidtabellen för busslinje 670 mellan Ödeshög och Tranås. Därunder den nu överenskomna nya tabellen på vardagar.

I Tranås förlängs linjen fram till Parkhallen som är granne med gymnasieskolan. Avgångstiderna anpassa till skolans tider, men ska även kunna fungera för arbetspendlare.

Jonas Andersson hoppas nu att den negativa söktrenden till Tranås gymnasium ska brytas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!