Region Östergötland har utrett landsbygdstrafiken och beslutat att lägga ner flera linjer i Ödeshögs kommun då man menar att de har ett vikande antal resande. Det handlar bland annat om linje 670 till Tranås och linje 664 till Mjölby via Heda.
Som kompensation vill man öka turtätheten på två andra linjer till Mjölby, dels expressbussen (668), och dels 665 som går via Hejla och Väderstad. Ödeshögs kommun har försökt protestera, framför allt mot att ta bort Tranåsbussen, som utnyttjas av gymnasieelever. Regionen har inte ändrat sig.
Nu tar den nya majoriteten i Ödeshög över kampen om gymnasiependlingen.
– Målet är att ha trafiken kvar. Jag och min kollega i Tranås, Mats Holmstedt (M), har haft ett möte med regionen om hur viktig den här linjen är för båda kommunerna, säger Jonas Andersson (M), kommunstyrelsens nye ordförande i Ödeshög.
Det är den likaledes nye moderate ordföranden för regionens trafik- och samhällsplaneringsnämnd Jan Owe-Larsson som de träffat.
– I det här läget jobbar vi för bussen mellan Ödeshög och Tranås. Försvinner den så tappar gymnasieeleverna möjligheten att söka sig till Tranås. Det blir ganska besvärligt att ta sig dit via Mjölby, menar Jonas Andersson.
Att Tranås engagerar sig i detta beror mycket på att Holavedsgymnasiet vill fylla sina program. Ödeshög betalar för elevernas gymnasieplatser i andra kommuner. Tranås har en lägre avgift än både Mjölby och Linköping.
Antalet sökande har minskat till Tranås. Idag är det 15 Ödeshögselever som går i Tranås. Linjen har varit hotad tidigare, senast var 2008.
Jan Owe-Larsson kan inte lova att busslinjen räddas kvar.
– Men jag kommer se till att det blir så bra som möjligt för de flesta, säger han.
Det fanns en diskussion i nämnden, enligt Owe-Larsson, om linje 670. Han menar att en lösning är möjlig tillsamman med Region Jönköping om sträckan Boet–Tranås inklusive Trehörna, men att den inte sträcker sig till Ödeshög.
– Dialogen fortsätter. Det är ont om pengar men det finns en god vilja att lösa detta i en fyrpartsuppgörelse, säger han.
Jonas Andersson säger att intentionen är att bussen ska finnas kvar, genom att anpassa avgångar efter skoltider, och på så sätt skicka en signal till blivande gymnasister.
Kan de bli så att Tranås och Ödeshög pytsar in pengar för att rädda linjen?
– Ja, vi kan behöva titta på det. Men det är svårt att veta vad det skulle kostar, säger Jonas Andersson.