Vid 17.50-tiden den 11 september i år uppmärksammade en polis att en röd motorcykel färdades i mycket hög hastighet på E4 i södergående fil. Polisen, som själv färdades på motorcykel, bedömde att farten var så hög att det var meningslöst att försöka komma ifatt. I stället larmades en polis, som befann sig i trakten av Ödeshög.
Polismannen hann bara stå någon minut vid sidan av motorvägen innan den röda motorcykeln dök upp. När motorcyklisten märkte att han hade en polisbil efter sig ökade han farten. Polisbilens hastighetsmätare låg tidvis på 245 kilometer i timmen.
När mc-föraren kom ifatt personbilar som låg i omkörning av två långtradare körde han själv om på höger sida. I rapporten skrev den efterföljande polismannen: "Som tur var stod ingen trasig bil eller annat där omkörningen gjordes."
Polisen hade svårt att hänga med i de höga hastigheterna, men noterade att föraren körde om ytterligare ett fordon på fel sida.
Vid Brahe hus, söder om Ödeshög, försvann motorcyklisten ned på en avfart. Polismannen, som inte hade kunnat svänga av i tid, vände med sin bil och började köra tillbaka. Han fick då ännu en gång syn på motorcyklisten, som i hög fart var på väg ut på E4 igen. Tydligen var farten för hög eftersom mc-föraren körde av vägen och ned i en slänt.
Polismannen, som inte visste vem han hade att göra med, drog sitt tjänstevapen när han närmade sig den 26-årige fortköraren.
I ett brev till polisen har 26-åringen försökt att förklara sin vådliga körning med att han trodde att tre män i en Jaguar var i färd med att försöka stoppa honom och stjäla motorcykeln. Mannen skrev: "Jag fruktade att jag skulle bli av med motorcykeln, och tog det felaktiga beslutet att försöka köra ifrån dem." 26-åringen hävdar i brevet att han först inte uppmärksammade att han hade en polisbil med blåljus efter sig.
Det blir nu upp till Linköpings tingsrätt att bedöma sanningshalten i 26-åringens berättelse.