Bra allmänna kommunikationer har vital betydelse för en stor del av invånarna i Ödeshög.
Ödeshög är en utpräglad utpendlarkommun. Av kommunens drygt 5 500 invånare pendlar cirka 880 personer dagligen. Ungefär 16 procent av kommuninvånarna reser till tio arbetsorter, varav fyra ligger utanför det egna länet.
Störst är arbetspendlingen till Mjölby, 252 personer enligt statistik från 2003. Till Linköping reste 152 Ödeshögsbor och till Tranås 143. Jönköping var målet för 98 medan 55 åkte till Motala, 46 till Vadstena och 21 till Boxholm. Något udda pendlingsorter var Stockholm (22), Norrköping (13) och Örebro (7).
År 2003 pendlade 272 personer dagligen in till Ödeshög, de flesta från Mjölby (72), Vadstena (50), Tranås (33), Jönköping (27), Linköping (23) och Motala (21). Tre personer reste från Örebro, två från Nässjö och två från Åtvidaberg.
I onsdags diskuterades näringslivsklimat och företagsutveckling i Ödeshög under en halvdag på initiativ av länsstyrelsen. Även kommunikationerna, inte minst söderut över länsgränsen, berördes.
Charles Eriksson, LO-representant, tog som så många gånger förr upp frågan om standarden på riksväg 50. Farleden är inte precis anpassad för den hela tiden ökande strömmen av långtradare.
Landshövding Björn Eriksson konstaterade att mycket hänger på finansieringen eftersom det är ont om pengar även till angelägna vägprojekt. Han är inte främmande för "alternativ finansiering".
Just som Vägverket i november 2004 presenterade sitt förslag till "väglösning 32 -- 50", förde regeringen över alla tillgängliga pengar till det så kallade Trollehättepaketet.
-- Vi måste nog börja med Skepparpinan i Motala och se en lösning av riksväg 50-frågan i kombination med riksväg 32, förklarade Björn Eriksson i Ödeshög på onsdagen.
-- Kanske ligger en lösning lite närmare i tid än man kan tro. Det börjar bli pinsamt att inte ha löst en fråga som diskuterades redan på farfars tid. Det kan nog kännas jobbigt även i Stockholm, gissade landshövdingen.