Företagsledare coachar unga att starta egna företag

Företagsledare i Ödeshög grillade unga innovatörer som presenterade sina företagsidéer i Ödeshög under Draknästet-liknande former.

En av grupperna hade en multifunktionell hoodie, och fick uppskattning av företagarna för en väl genomförd marknadsundersökning och ett bra underlag för försäljning. Från vänster: Alva-Lotta Frieske, Iggy Heddelin, Mustafa Arja och Alma Högsveden.

En av grupperna hade en multifunktionell hoodie, och fick uppskattning av företagarna för en väl genomförd marknadsundersökning och ett bra underlag för försäljning. Från vänster: Alva-Lotta Frieske, Iggy Heddelin, Mustafa Arja och Alma Högsveden.

Foto: Lovisa Lindstrand

Ödeshög2024-02-07 15:00

Fem företagsledare från Ödeshög har samlats i kommunhusets Riddarsal. De inväntar Ödeshögsungdomar som ska pitcha sina bästa företagsidéer, på samma sätt som i tv-programmet Draknästet på SVT.

Årets drakar under innovationsveckan på Lysingsskolan är Ola Persson, dataspelsutvecklare på Magneticlake, Alexander Holthuizen, delägare i Snus Brothers, Pernilla Larsson, delägare i Ombergs Turisthotell, Bettina Johansson, illustratör Barnboks Bettina och Mats Erlandsson från Syllerstorpet konferens och äventyr.

De tycker det är bra att unga får komma i kontakt med företagare redan i skolan.

– Det är jätteviktigt. Att man får med ungdomarna från början, säger Mats Erlandsson. Även om de inte blir egna företagare, så får de en inblick i hur arbetslivet fungerar. Jag tycker det skulle kunna börja ännu tidigare.

– Det är jätteroligt att de fokuserar lite mer på entreprenörskap i skolan, säger Pernilla Larsson.

undefined
Jenny Aakula, initiativtagare till innovationsveckan och upplägget med Draknästet i Ödeshög.

Grupp efter grupp presenterar sina innovationer, det är säkerhetsaspekter, elbesparing, mindre vattenförbrukning, solcellsladdningar, funktioner mot matsvinn och utveckling av appar. Det koras vinnare i fyra kategorier: bästa innovation, bästa närproducent (bästa Ödeshögsvänliga produkt), bästa samtidsinnovatör och bästa presentation.

En av grupperna presenterar ett kylskåp som kan avläsa information om produkterna inuti, exempelvis utgångsdatum.

Hur kom ni på idén?

– Det är för att minska matsvinnet och hålla koll på utgångsdatum. Vi tror verkligen att det här kan hjälpa folk att hålla koll på saker i kylskåpet, säger Melissa Vernersson.

Fick ni några matnyttiga ord från Drakarna?

– Ja, att man kan jobba vidare med olika funktioner till kylskåpet, som en app där man kan se vad som finns och vad som fattas för att laga en rätt, säger Lovisa Andersson.

undefined
Ett kylskåp med en skärm på dörren som indikerar vilket datum produkterna inuti har. Gruppen vill minska matsvinnet genom att ha koll på utgångsdatum. Drakarna har en mängd frågor och även feedback hur de skulle kunna gå vidare med sin produkt. Från vänster: Melissa Vernersson, Elian Emmadi El-Mosleh och Lovisa Andersson.
undefined
Mohammad Sayed Ahmad och Simon Karlsson har utformat en multifunktionell gräsklippare och försöker övertyga drakarna om dess unika egenskaper.
undefined
Pernilla Larsson vill se en kombination av realism och drömmar, Mats Erlandsson vill att det ska finnas en ekonomisk syn på innovationen och Bettina Johansson värdesätter estetik och presentation.
undefined
Det måste finnas ett underlag av människor som är intresserade av en innovation, tycker Ola Persson. Alexander Holthuizen understryker vikten av en bra affärsmodell och fokus på vem som är kunden.
undefined
Elian Emmadi El-Mosleh, Melissa Vernersson och Lovisa Andersson väntar på att vinnaren i respektive kategori ska koras. De tror starkt på sitt smarta kylskåp.

Vid varje pitch ställer drakarna ställer en mängd frågor till grupperna.

Vad är det främsta ni tittar på som drakar?

– Att idén bygger på en frågeställning och att innovationen är en smart lösning på den, säger Ola Persson. Att det är en idé som många kan vara intresserade av. En bra innovation påverkar många människor och är en bra lösning på ett problem.

– Jag vill se affärsmodell, utmaningar och vem som är kunden, säger Alexander Holthuizen.

– Jag vill veta hur de har kommit fram till sin idé och att det finns en ekonomisk syn på det hela. Det är också viktigt hur de presenterar sin produkt och att de förstår allvaret, säger Mats Erlandsson.

– Det ska vara kombination av realism och drömmar, säger Pernilla Larsson. Jag tittar på entusiasm och att de tror på sin idé fullt ut.

– Jag är intresserad av estetiken och presentationen, säger Bettina.

undefined
Datortillbehör med en fläkt. Khalid Elmi Hassan beskriver för drakarna hur produkten fungerar och får svara på hur den ska nå nå ut till gamers.
undefined
En av grupperna hade en multifunktionell hoodie, och fick uppskattning av företagarna för en väl genomförd marknadsundersökning och ett bra underlag för försäljning. Från vänster: Alva-Lotta Frieske, Iggy Heddelin, Mustafa Arja och Alma Högsveden.

Vad skulle du ge för råd till någon som vill starta eget företag?

– Det viktigaste är att ha rätt ide, rätt tänk och ett driv. Sen kan resten lösa sig, säger Mats Erlandsson.

– Tänk inte "vad ska man göra för att bli rik?" Gör det du brinner för och älskar. Man måste inte vara i storstan för att kunna förverkliga sin dröm, man har alla möjligheter till kontakt och nätverk var man än befinner sig, säger Bettina Johansson.  

Initiativtagare till innovationsveckan är studie- och yrkesvägledaren Jenny Aakula.

– Vi vill kunna utveckla förmågor tidigt, och öka motivationen. Det är viktigt att elever får synas och visa hela sin bredd, en innovatör tänker utanför boxen.

undefined
Drakarna diskuterar vilka idéer de tycker är mest innovativa och bäst. genomförda. Kommunstyrelsens ordförande, Jonas Andersson, lyssnar in drakarnas resonemang. Från vänster: Alexander Holthuizen, Pernilla Larsson, Bettina Johansson, Mats Erlandsson Jonas Andersson och Ola Persson.
undefined
Jonas Andersson, kommunstyrelsens ordförande i Ödeshög, är på plats och kollar in framtidens företagsidéer.
undefined
Melanie Linder, Ronja Andersson och Elsa Storm Pettersson har gjort en "Pocket Power", som är ett laddningsfodral och en powerbank med laddningssladd. Den drivs med solceller med inbyggt överfallslarm. "Vi ville få in ett larm för tjejers säkerhet. Många tjejer är osäkra när de är ute, det är en stor snackis. Många pratar om larm. Jag skulle själv vilja ha någonting som man enkelt kunde larma med" säger Ronja Andersson.
undefined
Dunya Khalil, Eva Ström och Ottilia Siivonen vill minska stress bland unga. De har tänkt sig en klocka och en app som signalerar när en person blir stressad. "Originalidéen var först glasögon som skulle byta färg beroende på hur man mår. Sedan tänkte vi på en app som kopplas till en klocka som visar stress, och man ska kunna se andras mående. Det finns olika options hur man kan hjälpa till och var man kan vända sig" säger Ottilia Sivonen. De skulle gärna vilja jobba vidare med produkten i framtiden. "Det hade varit en ära att göra något för dem som mår dåligt".
undefined
Fabian Kedzielewski, Noah Blomqvist och Lukas Pettersson presenterar en drönar-ambulans för effektivare transporter till sjukhus.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!