Fem företagsledare från Ödeshög har samlats i kommunhusets Riddarsal. De inväntar Ödeshögsungdomar som ska pitcha sina bästa företagsidéer, på samma sätt som i tv-programmet Draknästet på SVT.
Årets drakar under innovationsveckan på Lysingsskolan är Ola Persson, dataspelsutvecklare på Magneticlake, Alexander Holthuizen, delägare i Snus Brothers, Pernilla Larsson, delägare i Ombergs Turisthotell, Bettina Johansson, illustratör Barnboks Bettina och Mats Erlandsson från Syllerstorpet konferens och äventyr.
De tycker det är bra att unga får komma i kontakt med företagare redan i skolan.
– Det är jätteviktigt. Att man får med ungdomarna från början, säger Mats Erlandsson. Även om de inte blir egna företagare, så får de en inblick i hur arbetslivet fungerar. Jag tycker det skulle kunna börja ännu tidigare.
– Det är jätteroligt att de fokuserar lite mer på entreprenörskap i skolan, säger Pernilla Larsson.
Grupp efter grupp presenterar sina innovationer, det är säkerhetsaspekter, elbesparing, mindre vattenförbrukning, solcellsladdningar, funktioner mot matsvinn och utveckling av appar. Det koras vinnare i fyra kategorier: bästa innovation, bästa närproducent (bästa Ödeshögsvänliga produkt), bästa samtidsinnovatör och bästa presentation.
En av grupperna presenterar ett kylskåp som kan avläsa information om produkterna inuti, exempelvis utgångsdatum.
Hur kom ni på idén?
– Det är för att minska matsvinnet och hålla koll på utgångsdatum. Vi tror verkligen att det här kan hjälpa folk att hålla koll på saker i kylskåpet, säger Melissa Vernersson.
Fick ni några matnyttiga ord från Drakarna?
– Ja, att man kan jobba vidare med olika funktioner till kylskåpet, som en app där man kan se vad som finns och vad som fattas för att laga en rätt, säger Lovisa Andersson.
Vid varje pitch ställer drakarna ställer en mängd frågor till grupperna.
Vad är det främsta ni tittar på som drakar?
– Att idén bygger på en frågeställning och att innovationen är en smart lösning på den, säger Ola Persson. Att det är en idé som många kan vara intresserade av. En bra innovation påverkar många människor och är en bra lösning på ett problem.
– Jag vill se affärsmodell, utmaningar och vem som är kunden, säger Alexander Holthuizen.
– Jag vill veta hur de har kommit fram till sin idé och att det finns en ekonomisk syn på det hela. Det är också viktigt hur de presenterar sin produkt och att de förstår allvaret, säger Mats Erlandsson.
– Det ska vara kombination av realism och drömmar, säger Pernilla Larsson. Jag tittar på entusiasm och att de tror på sin idé fullt ut.
– Jag är intresserad av estetiken och presentationen, säger Bettina.
Vad skulle du ge för råd till någon som vill starta eget företag?
– Det viktigaste är att ha rätt ide, rätt tänk och ett driv. Sen kan resten lösa sig, säger Mats Erlandsson.
– Tänk inte "vad ska man göra för att bli rik?" Gör det du brinner för och älskar. Man måste inte vara i storstan för att kunna förverkliga sin dröm, man har alla möjligheter till kontakt och nätverk var man än befinner sig, säger Bettina Johansson.
Initiativtagare till innovationsveckan är studie- och yrkesvägledaren Jenny Aakula.
– Vi vill kunna utveckla förmågor tidigt, och öka motivationen. Det är viktigt att elever får synas och visa hela sin bredd, en innovatör tänker utanför boxen.