Östgötatrafiken föreslår i sin rapport att några linjer läggs ner och några utvecklas inför den nya upphandlingen 2024. Linje 670 mellan Ödeshög och Tranås och linje 664 mellan Ödeshög och Mjölby kan läggas ned. Samtidigt utvecklas linjen 681 till en expressbuss på E4 och 665 mellan Ödeshög och Mjölby får tätare trafik och kommer att gå en gång i timmen.
– Vi vill flytta resurserna så de stärker pendlingsstråken mellan Ödeshög och Mjölby. Jag kallar det inte en neddragning, utan en omprioritering av resurserna, säger Östgötatrafikens trafikutvecklare Fredrik Sunnergren.
– Nu är det lite rörigt med många linjer, vi vill göra ett tydligare system.
Tanken är att koppla bussarna bättre mot Östgötapendeln och koncentrera trafiken till en expresslinje och en linje via Väderstad.
Annicki Oscarsson, kommunalråd i Ödeshög, är kritisk och menar att det slår mot kommunens utveckling och möjligheten till pendling.
– Det är positivt att trafiken mot Mjölby stärks, men nackdelen är priset vi får betala för att få ta del av fördelarna.
Oscarsson vill ha kvar Tranåslinjen samt att kommunens invånare kan pendla åt olika håll, exempelvis en expressbuss mellan Linköping och Jönköping.
– Många gymnasieelever drabbas, även de som åker från Trehörna och Boet till Tranås.
Fredrik Sunnergren:
– Vi ser inte att resandet ökar genom ökat utbud. Vi har lyssnat på argument men inte ändrat vår position.
Oscarsson poängterar att kommunen förstår komplexiteten i frågan, men menar samtidigt att den som styr kollektivtrafiken har stor makt över samhällsutvecklingen. God geografisk tillgänglighet är ett av de viktigaste målen för landsbygdskommunen.
Mattias Näsström, operativ chef på Östgötatrafiken, menar att de måste satsa sina resurser där det är ett bra reseunderlag.
Hur ska gymnasieelever ta sig till skolan?
– Vi har inget ansvar för att upprätthålla några linjer med lågt resande. Vi kan inte svara för gymnasieungdomarnas resande, var man väljer sin skola.
Vad skulle du säga till de som drabbas?
– Från Ödeshög kan man ta buss till Mjölby och vidare pendeln till Tranås. Vi förstår deras situation men vi har samtidigt ett mål, "det ska bli bäst för flest".
Annicki Oscarsson konstaterar att de förlorade två linjer redan 2016, till Vadstena och Gränna.
– Trafiken nedmonterar sig själv på landsbygden, ingen kan åka om det bara går en tur på kvällen och en på morgonen.
– Vilken service ska vi ha på landsbygden i framtiden? Det blir svåra målkonflikter när man skriver om utveckling i hela länet i strategiska framtidsdokument och sedan gör någonting helt annat.
Oscarsson säger även att hon hade hoppats på mer dialog under utredningens gång. Kommunen upplever att de inte fått vara delaktiga i avvägningarna, bland annat gällande synen på lågeffektiva linjer. De saknar även sina synpunkter i Östgötatrafikens slutrapport.
Enligt Fredrik Sunnergren har de redovisat ett antal olika möjligheter i rapporten, men inte vem som framfört dem.
– Det får Ödeshögs kommun möjlighet att säga i sitt skriftliga svar. De har haft synpunkter, tankar och idéer men inga alternativa färdiga förslag som säger "så här skulle vi kunna göra istället".
Kommunen ska senast lämna in ett remissvar den sista mars. Östgötatrafiken går sedan igenom inkomna remissvar.
– De delar vi ser möjligheter i lyfts in. Vi sammanställer en slutrapport, antagligen som en bilaga till rapporten, säger Sunnergren.