Efter två möten mellan föräldrarna och kommunledningen är båda grupperna nöjda med att kommunikationen har startat. Men åsikter om resultatet av mötena går isär. Föräldrarna anser sig inte ha fått svar och vill se konkreta förslag på hur skolproblem, orsakade av bland annat minskade resurser, ska lösas. Och de vill ha mer information om skolans arbete med värdegrund och kunskapsmål.
Kommunledningen anser dock att det finns information.
– Det systematiska kvalitetsarbete som skolorna arbetar med synliggör vad vi gör, varför och vad det leder till. Vi var överens med föräldrarna om att vi ska bli bättre på den digitala informationen. På skolorna använder man bloggar som föräldrar kan komma åt, säger Elisabeth Fridsäll Emilsson, tillförordnad bildningschef i Ödeshögs kommun.
Föräldrar till barnen i Rök har lyft konkreta exempel på problem som tidigare uppstått på centralortens skolor – där deras barn kommer att börja i fyran i höst.
Informerar ni om hur ni jobbar med skolproblem som uppstår?
– Vi har en skollag att följa och det uppstår alltid enskilda problem på skolor. Vid båda mötena var vi överens med föräldrarna om att enskilda problem med elever måste föräldrarna ta upp med respektive lärare/rektor. Vi har också en verksamhetshandbok med tydliga rutiner och åtgärder.
Hur hanteras frågan om resursbrist?
– Den 28 mars fattade bildningsnämnden ett beslut om extra resurstilldelning till skolorna, det gäller elever i behov av särskilt stöd.
Elisabeth Fridsäll Emilsson upplevde att ledningen och föräldrarna var nöjda efter det första mindre mötet och överens om att ha det andra mötet då samtliga föräldrar med barn i Röks förskola/skola kallades – för att prata lokalsituationen utifrån det ökade antalet barn i Rök.
Föräldrarna till barnen i Röks bestämda uppfattning är däremot att kommunledningen själv bestämde att lokalsituationen skulle diskuteras. Och att det inte fanns utrymme för någon annan diskussion.
– Jag har inte fått några signaler från föräldrar än att de alla var nöjda efter båda mötena. Vi kommer också att ha möten med vårdnadshavare vid Fridtjuv Bergsskola och Lysingskolan.
Det är en grupp föräldrar, vars barn går i Röks skola, F-3, i Ödeshögs kommun, som vill ha svar på hur kommunledningen har agerat på det hårda psykosociala klimatet på centralortens skolor. De vill också ha en dialog kring hela skolsituationen.