– Jag är inte dummare än att jag begriper att inga snabbtåg kommer att stanna i Ödeshög, utan det är rälsen som jag och övriga politiker i Ödeshög är ute efter.
En järnväg skapar förutsättningar för Ödeshögsborna att pendla både till Jönköping och Linköping.
SnabbutredaI onsdags kom beskedet från regeringen att Trafikverket ska snabbutreda en utbyggnad av stambanan från Linköping och söderut.
Det handlar framför allt om att knyta samman både Göteborg och Malmö bättre med Stockholm och utöka spårkapaciteten. Regeringen vill ge Jönköping rollen som nav för både gods- och persontrafik.
Magnus Oscarsson ser nu den stora chansen, som aldrig återkommer, att få en ny järnväg utmed E4:an, från Mjölby kommun och ned mot Jönköping via Ödeshög och Gränna.
"Slipper barriäreffekter"– Huuvdpoängen med det skulle vara att man slipper de barriäreffekter som annars uppstår när nya järnvägsräls ska dras fram genom landskapet. E4:an finns ju reda, framhåller Oscarsson.
Han smider medan järnvägsrälsen är heta. Han hade igår i Ödeshög en träff med en av regionens mest inflytelserika politiker, Linköpings kommunalråd Paul Lindvall (M).
Paul Lindvall berömmer kommunledningen i Ödeshög för "bra utvecklingstänk" i olika avseenden. Han tycker att Magnus Oscarssons tågutspel känns helt rätt.
Järnväg följer väg– När det byggs nya spår ute i Europa, som i Tyskland och Frankrike, så väljs det oftare sträckningar utmed motorvägar än befintliga järnvägar beroende på att vägarna är rakare, påpekar Paul Lindvall.
Han konstaterar att i tidigare utredningar har ett alternativ med en ny järnväg från Gripenberg söder om Tranås, fågelvägen mot Jönköping, varit det mest heta och han gissar att en kommun som Tranås är beredd att slåss för det.
Paul Lindvall understryker att en järnvägsutbyggnad i regionen kommer att gynna Ödeshög oavsett vilken sträckning som väljs.
– Ödeshög har ett intressant läge mellan Linköping och Jönköping som båda är stora och expansiva kommuner. De senaste två-tre åren har vi i Linköping fördjupat relationerna med Jönköping.
Stockholm på 1,5 timmeNär Ostlänken blir verklighet kommer det att ta 60–70 minuter att åka tåg från Linköping till Stockholm. Magnus Oscarsson drömmer om en möjlighet för en Ödeshögsbo att cirka tio år senare, typ 2036, kunna sätta sig på tåg i Ödeshög och vara i Stockholm en och en halv timme senare – eller lite mer.
– Ostlänken sågs tidigare som en utopi, i dag vet vi att den blir av, säger Oscarsson och tror på att den som är trägen ska kunna vinna.