Skämt åsido, någon allvarlig konkurrent till Cloetta kan Narrkonfektyr knappast bli. Familjeföretaget har fyra anställda, och då är delägarna Roger och Annelie Jonsson medräknade.
-- Det är en helt annan division vi spelar i än Cloetta, säger Roger.
Inte desto mindre syns verksamheten vara mer industriell än hantverksmässig. I lokalerna, som tidigare tillhört Televerket, snurrar stora kittlar i koppar och rostfritt stål, så kallade dragépannor. Där blandas choklad med luft till choklad-kulor, kulor med russin, med nötter och majspuffar.
-- Det är samma slags godis som har funnits i urminnes tider, säger Roger.
Det kan tyckas lite långsökt att starta en godisfabrik i Ödeshög. Det är det inte, för den som betänker att det är nära till polkagrismetropolen Gränna. Där har även Roger Jonsson samlat sina nybörjarkunskaper, något som fick honom att köpa sina första kopparpannor och dra igång verksamheten 1993.
Det är tidspressat med tidiga morgnar och sena kvällar. Roger verkar vara van vid dubbla skift, även om det har lättat något nu när företaget anställt Magnus Ax, den enda Ödeshögsbon på företaget.
Det kom de överens om på en fikarast. Magnus Ax jobbade som hos Elektro-Pär i Ödeshög och kände för att göra något annat. Under tiden som han hjälpte Narrkonfektyr med att dra ledningar märkte de att personkemin fungerade. Sedan september lär sig Magnus Ax alla de knep och konster som behövs för att få fram den rätta varan.
För barnens skull bor familjen kvar i skogen ovanför Uppgränna, även om det blir en bit att pendla. Roger skulle egentligen vilja flytta och tycker att Ödeshög är en bra kommun.
Här fann han de rätta lokalerna, dessutom uppskattar han att det är så nära till kunniga hantverkare.
Hallins har också blivit en bra samarbetspartner med åren, därifrån kommer många rör och kopplingar.
I måndags fick Roger Jonsson ta emot utmärkelsen som årets företagare i samband med kommunfullmäktige. Priset ges till företagare som är speciellt goda förebilder och delades ut av Lars Holm, Östergötlands regionchef för Företagarna.
Tanken är att framför allt uppmärksamma de små företagen som annars inte blir så omskrivna. I den lilla nischen svensk naturgodisbransch kan dock Narrkonfektyr hävda sig väl. Bland de tre som kan finnas kvar räknar han företaget som det största.
Därför kan det vara rätt så kaxigt med varumärket i form av en narrmössa. Men ordet narr står också för initialerna på familjemedlemmarna Jonsson, nämligen dottern Natalie, mamman Annelie, pappan Roger och sonen Robin.
Vilken dröm för en unge att ha en godisfabrik! Men det är helt fel. Barnen, numera i tonåren, är tämligen ointresserade.
-- Det är inget roligt tycker de, de har fått nog av att se oss jobba så pass mycket, tror Roger.
Senaste året har varit en utmaning. Narrkonfektyr har lagt ner godisbutiken och istället utvidgat sina fabrikslokaler och skaffat nya maskiner. Nu fungerar produktionskedjan bra från början till slut. Målet är inte att växa hur mycket som helst.
Det finns annat i livet också. För Rogers del är det radiostyrda bilar som gäller. När han satsar tävlar han för att vinna eller hamna någorlunda högt upp. Men gör han inte det går han och grämer sig -- för att han inte stannade hemma den helgen och jobbade istället.