Skåningen Johan har återskapat den östgötska historien

I 15 år har Malmöbon Johan Molin byggt en järnvägsmodell av trakten kring Hästholmens hamn. Han hoppas nå Mjölby när han blir klar.

Översikt över större delen av modellen så som den ser ut just nu. I förgrunden Väderstad. Nästan alla hus är rena hembyggen. Några hus hör hemma på annan ort. Det blå huset är den Dubergska Gården från Motala. Huset längst till höger i förgrunden var Johans mors barndomshem i Värnamo.

Översikt över större delen av modellen så som den ser ut just nu. I förgrunden Väderstad. Nästan alla hus är rena hembyggen. Några hus hör hemma på annan ort. Det blå huset är den Dubergska Gården från Motala. Huset längst till höger i förgrunden var Johans mors barndomshem i Värnamo.

Foto: Johan Molin

Ödeshög2022-05-03 14:30

I solljuset på sin balkong i Malmö sitter Johan Molin och bygger tåg-, båt- och husmodeller. I drygt femton år har han på sin fritid försökt att återskapa livet kring Hästholmens hamn.

– Projektet startade när barnen var utflugna och innan barnbarnen hade börjat komma. Jag ville bygga något som hade anknytning till min hembygd. Jag har inte byggt på modellen hela tiden, vissa perioder har det gått på sparlåga.

undefined
Johan Molin med lastångaren Småland. Johan växte upp i Motala och intresset för båtar väcktes genom hans goda vän, fd distriktsöverläkaren Einar Sjöö.

Johan bor i en lägenhet och modellbygget inryms i ett litet rum på fyra gånger två meter. Trots den begränsade ytan hittar vi, förutom Hästholmen, andra kända östgötska platser som Rökstenen, Väderstad och Omberg.

– Planen är att kunna fortsätta att bygga ut. Nu går tågbanan från Hästholmen till Väderstad och en bit ut på slätten. Så småningom hoppas jag i en framtid kunna nå till en liten minimalistisk version av Mjölby.

undefined
Två personvagnar från smalspåriga FVÖJ och en så kallad sommarvagn. De stora tunnorna användes för att frakta råsprit från Orrnäs gård med s/s Trafik till Spritfabriken i Hjo.

Det är ingen slump att Malmöbon Johan valde just Östergötland när han började sitt projekt.

– Jag är östgötapojke från början, med ett intresse för både båtar och tåg. Min far var stadsarkitekt i Motala när jag växte upp. Jag är uppväxt med ritningar, hus och kartor.

Men modellbyggarintresset tog fart i en annan östgötsk ort.

– Jag bodde mina sex första år i Finspång och det var där mitt tågintresse väcktes.  Bokhandlaren Tore Isaksson sålde italienska modelltåg av märket Rivarossi i källaren och i järnhandel Plantins sålde de lite modeller.

undefined
Översiktsbild av Hästholmens hamn, med fungerande blinkfyr. I hamnen ses två segelslupar (Tyra och Bull) och i bakgrunden – givetvis – s/s Trafik.
undefined
Översikt över större delen av modellen så som den ser ut just nu. I förgrunden Väderstad. Nästan alla hus är rena hembyggen. Några hus hör hemma på annan ort. Det blå huset är den Dubergska Gården från Motala. Huset längst till höger i förgrunden var Johans mors barndomshem i Värnamo.

Valet av byggprojekt föll till slut på Hästholmen.

– Jag upptäckte att i Hästholmen fanns förr i världen två järnvägar och en livlig sjötrafik. Här kunde jag få glädje av ett antal olika intressen. Jag ville bygga en modell som så realistiskt som möjligt avbildade den trakten.

– Bygget blev en dramadokumentär som inte är en hundraprocentigt sanningsenlig bild av verkligheten. I mitt bygge ligger till exempel Väderstad station granne med Hästholmens hamn.

undefined
Motala Express anlöpte Hästholmen flera gånger i veckan fram till 1914, och ganska ofta på utflykter därefter. Per Brahe gick i trafik Jönköping - Stockholm, med några års avbrott under första världskriget. I år är det 100 år sedan hon bärgades.

Johan berättar att byggandet ledde till att han började forska kring hur verkligheten såg ut bakom modellerna.

– Jag har försökt att samla på mig så mycket fakta jag kan – hur fraktades varor i den här trakten? eller hur såg tidtabellerna ut?

Informationen har han bland annat fått via handlingar från Riksarkivet och hembygdsgårdar. Men även från personer han lärt känna under de här 15 åren.

– Jag har fått kontakt med äldre människor som bor eller har bott i trakten, och det har gett mig många roliga insikter.

undefined
En rad kända personer har vistats i trakten. Här ses Greta von Heidenstam med väninnan Gerda Bergh, gift med den kände målaren Richard Bergh.
undefined
Från 1920-talets mitt under trettio år framöver fraktades stora mängder massaved till Munksjös fabriker. Här ses galeasen Svea, lilla jakten Framåt och bakom henne Anna. Anna fraktade massaved upp till tre gånger i veckan från Hästholmen på 1930-talet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!