Integration mellan publik och aktörer på Operafest...

ödeshög2005-08-02 00:00

På Musikens Hus i Ödeshög prövas nya grepp inom musiken. På den kommande Operafestivalen ska publik och aktörer integrera på samma sätt som de gjorde på 1700-talet.

När dörren öppnas till den gamla prästgården i Stora Åby släpps en symfoni av musik lös och virvlar ut i sommarregnet. Sångsolisterna står i ett rum och repeterar och orkestern stämmer sina instrument i ett annat. Repetitionerna är intensiva inför den första Operafestivalen som arrangeras på Musikens Hus.

Hemma hos någon furste

Under fyra kvällar bjuder Camerata mandolino classico, tillsammans med sångsolister och italienska musiker, på barockoperorna Il Giustino och Juditha Triumphans av Vivaldi. Samtidigt provas ett helt nytt koncept. Lars Forslund, konstnärlig ledare, fick idén att framföra en operakonsert på samma sätt som gjordes i Venedig på 1700-talet. Det vill säga i hemmiljö.

-- Då gjordes det oftast hemma hos någon furste eller greve, men vi får nöja oss med den här prästgården, säger han.

Flytande gräns

Spelplatsen för operan är tre angränsande rum på bottenvåningen och det trånga utrymmet gör att solisterna kommer att röra sig bland publiken. På så sätt får aktörer och publik interagera på ett sätt som inte är möjligt då en scen skiljer parterna åt.

-- Tanken är att låta gränsen vara flytande mellan aktörer och publik, säger Lars Forslund.

På 1700-talet var det vanligt att publiken åt och drack under föreställningen, ja de kunde till och med spela kort eller schack samtidigt. Lars Forslund hoppas på att återskapa den atmosfären och uppmanar därför publiken att ta med en italienskinspirerad picknick och gärna klä sig i 1700-tals inspirerade kläder.

Positiva solister

-- Det är klart att det är ett experiment. Men lyckas det så är det något vi kommer att överföra till större sammanhang. Då kanske vi nästa gång spelar på något slott där man kan ta in 100 personer i publiken, säger han.

Solisterna själva är positiva till det nya tankesättet.

-- Upplevelsen kommer att bli helt annorlunda. Vanligtvis är det flera meter mellan scen och publik medan det här kommer att ge en mer intim känsla. Jag tror publiken kommer att känna att de blir en del av evenemanget, säger Tobias Rudåker.

Sammansvetsat gäng

Ensemblen har jobbat tillsammans i flera år och består av musiker från olika delar av landet, de flesta handplockade av Lars Forslund. En av dem, sopranen Helena Franzén, har sina rötter i Ödeshög.

Mer långväga ifrån är venetianarna Michele Antonello, Paolo Furegato och Giorgio Levarato. Sen 1998 har de ett gott samarbete med Lars Forslund och de kommer till Sverige årligen för att spela med Camerata mandolino classico. Det är ingen tvekan om att italienarna gläds åt samarbetet.

-- Jag blir ofta förvånad över Lars. Han kan mycket mer om Vivaldi än vi kan. Dessutom är han en fantastisk musiker. Vi lär och inspireras mycket av varandra, säger Paolo Furegato.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om