-- Vi är ju ett litet företag och vår största kund är Lantmännen,som står för 80 procent av intäkterna. Eftersom vi tror att de kommeratt kräva miljöcertifiering vart efter, så var vi tvungna att göranågot åt den biten, säger Kenneth Jakobsson.
Det var han som började arbetet mot en miljöcertifiering år 2002 dåhan fortfarande var delägare i företaget. Året därpå sålde han tillsina bröder Pelle och Ragnar Johansson och de fortsatte på den inslagnabanan.Alternativet för företaget hade varit att ansluta sig till en storlastbilscentral som redan är certifierat, men det var de inteintresserade av.
-- Vi vill kunna styra själva över vad vi ska göra, säger Pelle.
För ett tag sen kunde företaget mottakvalitets- miljö- och även ett trafiksäkerhetscertifikat av SverigesÅkeriföretag. Men vägen dit har varit lång.
-- Det är ett tungt arbete, både arbetsmässigt och ekonomiskt.Investeringsmässigt ligger det nästan i klass med att köpa en nylastbil, säger Kenneth.Det är en hel del pappersarbete sommiljöcertifieringen tvingat fram. Två tjocka pärmar läggs upp påbordet, en förarhandbok och en ledningsmanual. De innehåller allt frånövergripande bestämmelser om företagets kvalitets- och miljöpolicy tillatt i detalj beskriva händelseförloppet vid fakturering.
-- Här står allt som vi ska följa, säger Kenneth. Och det går ut påatt vi hela tiden ska bli bättre. Det gäller saker som att hålla tideroch att spara bränsle till exempel.
Det är rätt ovanligt att så här små åkerier skaffar sig en miljö-och kvalitetscertifiering. Traditionellt är det stora företag somcertifierat sig, och om små företag har gjort det så har det enbartberott på ett kundkrav.-- Det blir ju mer intressant med en certifiering ju mer komplextett företag blir. För ett företag med tre anställda är det självklartlättare att överblicka verksamheten, säger Jimmy Nilsson, marknads- ochförsäljningschef på DNV, Det norske veritas.
DNV är den organisation som genomför flest certifieringar iSverige. Idag är cirka 4 000 företag kvalitetscertifierade och cirka 3500 miljöcertifierade.
-- Historiskt sett har certifieringarna kommit ur ett kundkrav, menidag går det mer åt att företagen ser en egennytta med certifieringen.
Det finns också många företag som använder sig av standarder i sittarbete utan att för den skull vara certifierade. Standarderna säljs avSIS, Swedish Standards Institute, som också utvecklar och förbättrarstandarderna.
-- Vi märker en positiv trend, framför allt är det stor efterfråganpå de nya ISO-standarderna som kom före nyår, säger Victoria Jonsson,pressansvarig på SIS.