De andra alternativen är att trafiken fortsätter som förut menbegränsas till två eller tre linjer eller att man övergår tillanropsstyrd trafik på vissa sträckor. Under trafikåret 2003-2004kostade gratistrafiken skattebetalarna 943 000 kronor. Alla är välmedvetna om kommunens svåra ekonomiska situation och kostnaden lärtroligen öka något framöver.
En av avsikterna med gratistrafiken var att den skulle kompletteraoch kanske minska kostnaderna för färdtjänsten. Men har nu den nuavsedda effekten uppnåtts? Den frågan är enligt utredningen omöjlig attfå svar på räknat i kronor och ören.
Antalet enkelresor med färdtjänsten från år 2 000 till år 2003 harantalet resor årligen varit ungefär lika många. Utredaren drar dockslutsatsen att gratisbussarna bidragit till att antalet resor medfärdtjänsten bromsats upp.
Man ser dock andra positiva effekter av gratissystemet som att någraäldre invånare haft möjlighet att bo kvar i sin bostad och att mångahar kunnat upprätthålla värdefulla sociala kontakter.
Av de intervjuer och den enkät som gjorts framgår att om integratisbussarna funnits hade färdtjänsten varit deras endatransportalternativ.
Orsaken till att kommunens beslutsfattare redan nu måste taställning till gratistrafikens existens, är att kommunen måste planeraför upphandling av det trafikår som startar första juli 2006.